Fyra butiker ska sköta e-handeln i Stockholm: ”Extrem situation”

Stänger lager och säger upp personal.

Bergendahls Food, som driver City Gross, stänger sitt lager i Tumba och samlar istället hela sin logistikverksamhet till huvudlagret i Hässleholm. Flytten beräknas vara avklarad i slutet av maj, men 12 medarbetare i Tumba har varslats om uppsägning.

Detta är ett tråkigt besked för medarbetarna i Tumba som gjort ett mycket bra jobb. Vi har stort behov av att både minska våra kostnader och effektivisera vår logistik. Vi får dessa effekter genom att flytta lagerverksamheten i Tumba till centrallagret i Hässleholm, säger Håkan Åkerström, vd på Bergendahls Food, i ett pressmeddelande.

Annons

Räknar med snabbare leverans

För Ehandel berättar Håkan Åkerström berättar att lagret som nu ska läggas ner tidigare användes till att packa e-handelsbeställningar, men att det numera bara tillhandahåller vad vd:n själv kallar "det etniska sortimentet", det vill säga varor från till exempel Turkiet och Mellanöstern.

Det är bara en liten del av vårt sortiment, 90 procent finns på lagret i Hässleholm. Så nu kommer det att gå snabbare för alla butiker att få sina varor, tidigare har det tagit längre tid att få hem allt eftersom man behövt vänta in de här varorna. För butikerna i Stockholm räknar vi med att situationen kommer att vara oförändrad, säger han.

I höstas stod det klart att City Gross skulle sluta med hemleveranser i e-handeln. I samma veva bestämdes det att alla order skulle packas i butikerna istället för på lagren.

LÄS ÄVEN: City Gross styr om e-handeln - "äter upp lönsamheten" 

"Click&Collect mest eftertraktat"

I dagsläget har City Gross fyra butiker i Stockholmsområdet, som alltså ska klara att hantera hela e-handelsefterfrågan från Stockholmsregionen.

Hur ska ni klara det?

Genom att alla inte e-handlar förstås. Vår bedömning är att Click & Collect är den lösning som är mest eftertraktad. Det är klart att vi ser en tillväxt för e-handeln men butikerna kommer även framåt att stå för den absoluta merparten. Så det är inget man ska dra alltför stora slutsatser kring.

I spåren av coronaviruset har flera onlinematbutiker rapporterat om en starkt ökad efterfrågan, och en del har till och med fått sätta in åtgärder för att få e-handeln och butikerna att fungera någorlunda väl ihop.

Annons

LÄS ÄVEN: Ica-butiker stoppar e-handeln efter hamstring: "Extra hårt tryck"

Den närmast akuta efterfrågan på mat på nätet är dock ingenting som bekymrar Bergendahl Foods vd.

Det här är en extrem situation och man kan inte planera sin verksamhet efter den. Skulle efterfrågan på mat med hemleverans hålla i sig på sikt så får man ta hand om det när det kommer i så fall.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!