Search
Close this search box.
ANNONS

Gina Tricot-grundarens nya succé - i e-handeln: "Våga drömma stort"

Detaljhandelsstjärnorna Anna och Fredrik Appelqvist ligger bakom Belartestudio
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Så ska duons satsning på tapeter nå 100 miljoner.

ANNONS

I måndags skrev vi om Belartestudio, som drivs av Anna och Fredrik Appelqvist. Då avslöjade de att de mer än dubblerat både omsättningen och resultatet under 2023. Deras tapeter, med konst och vackra uttryck, har med andra ord visat sig vara helt rätt för e-handeln.

Låter namnen bekanta, förresten? Anna och hennes familj grundande modekedjan Gina Tricot. Även Fredrik var med på den resan.

Framgångshistorier är alltid spännande och det finns alltid något att lära sig av dem, så vi hörde förstås av oss till Anna Appelqvist, som även är vd för bolaget, för att få höra hur de lyckats så bra. Och hur de ska nå den där drömgränsen på 100 miljoner kronor omsättning?

Men vi börjar från början, nämligen hur de fick idén att satsa på just tapeter i e-handeln?

Det handlade om att vi ville hitta en affärsmodell där vi kunde jobba hållbart, utan att göra avkall på designen. Vi ville sätta konst på väggar och med vår affärsmodell där vi jobbar med digitaltryckta tapeter, så behöver vi inte lägga något på hylla. Det var något av en blöt dröm för oss som jobbat med mode i 25 år. Det var väldigt tilltalande. Vi såg att det var något som saknades på marknaden också, att tänka lite skulpturalt och annorlunda, säger hon till Ehandel.

En annan fördel var att man hade lite förkunskaper att luta sig mot.

Fredrik hade jobbat med lite liknande saker innan och hade lite "know how", så då valde vi att starta det här.

Hur har ni lyckats växa både snabbt och lönsamt på kort tid?

Dels var det en initial investering som var ganska stor. Vi äger hela kedjan och både designar och producerar allt själva. Vi bygger ett premiumvarumärke och då vill vi kunna kontrollera produktionen. Det kanske hade varit ekonomiskt bättre att lägga produktionen hos andra aktörer, men vi valde att dra på oss den kostnaden för att få kontrollen.

Den investeringen har också gjort att bolaget i dag slipper att lägga kostnader hos externa producenter och att de inte behöver anpassa sig utifrån deras kapacitet.

Sen handlar det om att våga drömma stort, samtidigt som man inte drar på sig några jättekostnader. Man kan inte gasa på alla ställen. Sen gäller det att skapa ett dreamteam och hitta balansen mellan att satsa framåt och att balansera kostnaderna. Man får inte bli dumsnål heller.

Valde bort återförsäljare

Så var det ju det här med att nå 100 miljoner och det finns mycket tillväxt kvar att ta innan man når dit. Men duon har en tydlig idé om hur man ska ta sig dit. Med hårt jobb och fokus på service.

Vi är trygga med vår design och process och är väldigt lustfyllda i det vi gör. Vi försöker jobba mycket med service mot konsumenter och inredare, som är våra två försäljningskanaler. Sen har vi skurit bort hela ledet med återförsäljare och anpassat oss mot hur morgondagens affär ska se ut och hur köpmönstret ser ut imorgon. Vi är lite tidiga där med vår affärsmodell, men det fungerar bra och det plingar här dygnet runt. Vi jobbar också väldigt mycket och som entreprenörer med höga ambitioner sätter man höga mål att sträva efter. Sen handlar det om att man enträget kämpar sig dit och att man är kreativ i den processen.

En stor anledning bakom bolagets snabba tillväxt, och tro på den höga målsättningen, är att man lyckats så bra utomlands. Inte minst i USA, som är deras största marknad sett till omsättning i dag. Det här är en marknad som många svenska e-handlare drömmer om, men det är inte alla som lyckas etablera sig. Så hur lyckades Anna och Fredrik?

Vi satte fokus där direkt. Vi hade bestämt oss från början att vi ville vara stora i USA och redan nu har vi hälften av vår försäljning, trots att vi inte haft några megapengar för annonsering. Vi har tagit fram design anpassad för marknaden och har jobbat mycket mot inredare och med olika samarbeten.

Över 20 miljoner visningar

Man har också varit väldigt framgångsrika i att nå sina kunder i sociala medier.

Vi har varit väldigt noga med våra kanaler, som är Instagram och Pinterest. Vi har varit väldigt "picky" med vilka bilder vi väljer och hur vi syns. Inte minst på vår Instagram, där väldigt många hittar oss. Vi söker inte själva upp folk i någon större utsträckning, utan de hittar oss där. Det får jag ofta höra när jag frågar att "jag hittade er på Instagram". Sen har vi nu också nått 20 miljoner visningar på Pinterest, där många inredare och inredningsintresserade hämtar inspiration.

Belartestudio består i dag av ett team på totalt sju personer. De har nyligen kunnat skala upp lite mer på grund av den försäljningsökning man såg under inte minst andra halvan av 2023. Men det är alltså inget jätteföretag, än, och med ett högt tempo och stort engagemang undrar man förstås hur de orkar med?

Vi skrev tidigare i dag om hur forskare sett att kvinnor inom detaljhandeln löper betydligt större risk att drabbas av både stress och utbrändhet. Så med sin digra erfarenhet inom detaljhandeln ville vi veta vad hon gjort för att själv inte hamna där?

Det vet jag inte, svarar Anna blixtsnabbt och fortsätter:

Frågar du min man så säger han att jag jobbar dygnet runt. Vi båda två tycker att det är så ofantlig roligt. Och har man inte hamnat i väggen hittills med alla grejer man har gjort, så lär man väl aldrig göra det. Men skämt åsido ska man ha stor respekt för att det kan hända även den bästa. Så länge det är roligt, att man drivs av lust blir det lite lättare. Sen gäller det att kunna stanna upp och pausa lite ändå, även om jag själv är lite dålig på det. Vi båda är väldigt ambitiösa, har höga mål och har omgett oss av ett team med likasinnade. Men Fredrik balanserar mig när jag drar iväg och jag balanserar honom. Vi är ett väldigt bra team.

LÄS ÄVEN: Här är försäljningsrekord på tapeten - siktar mot 100 miljoner

Dela artikeln: