Glädjande siffror för detaljhandeln – HUI skruvar upp prognosen

"E-handeln går jättestarkt".

HUI skruvar upp prognosen för detaljhandeln och svensk ekonomi för 2020. Året blir inte alls lika dystert som man först trott. BNP väntas sjunka med 3,2 procent, men i detaljhandeln tror man rentav på en ökning motsvarande 3,5 procent. Hushållens totala konsumtion väntas numer falla med 3 procent, jämfört med tidigare 4 procent. En av anledningarna är e-handelns framfart, där inte minst dagligvaruhandlarna rusat.

E-handeln går jättestarkt, men vi har sett en ganska kraftfull återhämtning inom hela sällanköpsvaruhandeln, utom i modesegmentet, som gått snabbare än vad vi trodde från början. Om vi tittar på de lite tyngre branscherna som byggvaruhandeln, möbelhandeln och elektronikhandeln så har alla tre gått jättebra och varit mycket drivande i utvecklingen. Sen har även dagligvaruhandeln gått fortsatt bra, säger Ola Nevander, analytiker på HUI, till Ehandel.

Annons

Vilka har varit de stora vinnarna sedan senaste prognosen?

Under sommaren och Q2 har byggvaruhandeln ökat mest, med 19 procent. På nätet har dagligvaruhandeln lyft något enormt med leveranser till riskgrupper och upphämtning i framför allt de stora butikerna. Men även sport och fritid har gått väldigt bra.

Är det här det "nya normala", eller förväntar ni er en avmattning framgent?

E-handeln och digitaliseringen är här för att stanna. Däremot tror jag att de tunga sällanköpsbranscherna kommer att mattas av. Man har plockat väldigt mycket pengar som man tidigare lagt på resor och nöjen, två branscher som gått jättedåligt i och med pandemin. När den konsumtionen vänder tillbaka väntar vi oss en avmattning på sällanköpsvaror, exklusive mode som säkert kan få ett uppsving under 2021 när man hoppas att det finns ett vaccin och folk kan återgå till att handla som vanligt i modebutiker.

Modebranschen har varit i fritt fall sedan pandemin. Vi har bland annat sett flera larm från skobranschen. Annat har det dock varit med modejättarna online. Stora aktörer som Boozt och Zalando ser båda ut att göra ett starkt år.

Modesegmentet går väldigt mycket bättre på nätet, men i och med att butikerna går så dåligt och fortfarande är en mycket större del så faller branschen ganska brant, säger Ola Nevander.

LÄS ÄVEN: HUI ändrar prognosen – så påverkar Covid-19 handeln

HUI:s prognos för tillväxten i svensk ekonomi 2020:
BNP: -3,2
Hushållens konsumtion: -3,0
Sällanköpshandel: 2,5
Dagligvaruhandel: 5,0
Total detaljhandel: 3,5

Annons

Annons