H&M: E-handeln växte med 24% – nu väntar massiv butiksomställning

Förbättringar på alla fronter.

Nu på morgonen stod det klart att det sker ett stort maktskifte i toppen av modejätten H&M. I samband med den nyheten så publicerar H&M även sina siffror för räkenskapsåret 2019 (dec 2018 - nov 2019).

LÄS ÄVEN: HM:s styrelseordförande lämnar och hon tar över som ny VD

Annons

Jämfört med året innan så ökar omsättningen med 11 procent och landar på 232,7 miljarder kronor. Faktum är att det mesta pekar uppåt. Rörelseresultatet går från 15,6 till 17,4 miljarder kronor. Det fjärde kvartalet (sep-nov) levererar även det en omsättningsökning (+9%) och ett förbättrat resultat.

H&M-gruppens förändringsarbete fortsätter att ge resultat. Ökad fullprisförsäljning och minskade prisnedsättningar bidrog till en positiv resultatutveckling för helåret och i fjärde kvartalet, då rörelseresultatet ökade med 25 procent samtidigt som den höga aktivitetsnivån i förändringsarbetet fortsatte, säger vd:n Karl-Johan Persson i en kommentar.

H&M såg samtidigt en tvåsiffrig ökning i företagets e-handel.

Försäljningstillväxten drevs av både butik och online med en stark ökning av online om 24 procent i SEK och 18 procent i lokala valutor, meddelar Karl-Johan Persson.

"Optimering av butiksportföljen"

Modejätten planerar just nu stora omställningar gällande företagets fysiska butiker.

Våra digitala och fysiska kanaler blir alltmer integrerade och för att säkerställa en relevant närvaro på respektive marknad accelererar vi optimeringen av butiksportföljen, vilket omfattar omförhandlingar, stängningar och ombyggnationer. För 2020 planeras cirka 200 nya butiker att öppnas och cirka 175 butiker att stängas. Öppningarna sker framförallt i Sydamerika, Ryssland, Östeuropa samt Asien exklusive Kina medan stängningarna främst kommer att ske i Europa, USA och Kina, meddelar Karl-Johan Persson.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!