ANNONS

H&M investerar 50 miljoner i svenska e-handelsraketen

Martin Jensen, vd och medgrundare
"Lösa verkliga utmaningar inom e-handel".

Klädkedjan H&M fördjupar sitt samarbete med den svenska e-handelsplattformen Centra genom en investering på 50 miljoner kronor. Detta rapporterar Dagens Industri. Centra, som specialiserat sig på lösningar för modemärken, har sedan förra året skött e-handeln för H&M-gruppens varumärken Cos, Arket, & Other Stories och Weekday.

Att H&M investerar är ett kvitto på vår succé, säger Centras vd och medgrundare Martin Jensen till Di.

ANNONS

Han uppger att kapitaltillskottet ger H&M en ägarandel på "mindre än 10 procent", vilket innebär en värdering av Centra på över 500 miljoner kronor.

Pengarna kommer att användas till forskning och utveckling samt för att accelerera företagets expansion i Europa och USA.

Investeringen är marknadsmässig, betonar Jensen för Di.

Från H&M:s sida uttrycker man stor tilltro till Centras kapacitet.

Deras förmåga att kombinera djupa branschinsikter med teknisk innovation hjälper modemärken att lösa verkliga utmaningar inom e-handel. Det är därför vi är stolta över att stärka vårt partnerskap genom denna investering, säger Nanna Andersen, chef för H&M:s affärsområde "New Growth and Ventures", i ett pressmeddelande.

Centra grundades 2017 av Martin Jensen tillsammans med fyra medgrundare med bakgrund inom webbutveckling.

LÄS ÄVEN: E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

Plattformen utvecklades för att möta modebranschens skifte från traditionell återförsäljarverksamhet till ökad direktförsäljning online. Idag erbjuder Centra en komplett e-handelslösning för varumärken som säljer direkt till konsument (DTC), till andra företag (B2B) eller, som i H&M:s fall, via en omnikanalstrategi med både fysiska butiker och onlineförsäljning.

Enligt Jensen har Centra redan över 50 procent av marknaden för modemärken i Sverige. Med H&M som delägare ser han stora möjligheter att växa snabbare i Norden, Storbritannien, övriga Europa och på den amerikanska marknaden. Bolaget siktar på en årlig tillväxt på runt 50 procent och omsättningen beräknas ha passerat 100 miljoner kronor under fjolåret.

Centra betonar i sitt pressmeddelande att bolaget kommer att förbli helt oberoende, med beslut drivna av kundbasens behov, trots H&M:s investering.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se