H&M omsatte 9 miljarder i Sverige: ”Anpassningen har påskyndats”

Har nu e-handel i nära 200 länder.

Nu på morgonen har H&M Group offentliggjort sina siffror för 2019. Under året ökade den svenska hemmamarknaden med cirka 7 procent och landade på nära 9 miljarder kronor, både online och offline inräknat.

Vi har tidigare rapporterat att bolagets totala omsättning ökade med 11 procent under 2019 och landade på cirka 233 miljarder kronor.

Annons

LÄS ÄVEN: H&M: E-handeln växte med 24% – nu väntar massiv butiksomställning

Idag har H&M Groups varumärken H&M, Cos, Weekday, Monki, H&M Home, &Other Stories, Arket och Afound sammanlagt 196 onlineplattformar på koncernens alla aktiva marknader. Webbförsäljningen växte 24 procent under 2019, och 18 procent i lokala valutor.

Anpassningen till kundens förändrade shoppingmönster påskyndades under året, skriver koncernen i rapporten.

Australien planeras bli en ny H&M-onlinemarknad under andra halvåret av 2020. H&M kommer även att lansera e-handelsplattformen SSG.COM i Sydkorea under 2020.

Sett till omsättning är Tyskland, USA och Kina företagets största marknader. Tyskland ökade försäljningen med cirka 4 procent och summerade omsättningen till 33,5 miljarder kronor under året. Koncernen har 466 butiker och e-handel i landet.

USA har 593 butiker och en e-handel. Under året ökade den amerikanska marknaden med 21 procent och landade på cirka 30 miljarder kronor. Kinas omsättning steg med 12 procent till 12 miljarder kronor, och företaget har i landet sammanlagt 520 butiker samt e-handel.

När vi anpassar oss till förändringar i hur kunder shoppar, påskyndar vi vår optimering av butiksportföljen - inklusive omförhandlingar, stängningar och ombyggnader - för att säkerställa en relevant närvaro på varje marknad. År 2020 planerar vi att öppna cirka 200 nya butiker, medan cirka 175 butiker kommer att stängas, skriver Karl-Johan Persson.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!