H&M släpper in konkurrenterna – här är bolagets nya satsning

"Är inte rädda för att tillgängliggöra vår leveranskedja".

Så sent som i slutet av januari lämnade H&M-koncernens vd Karl-Johan Persson sin post och den före detta operativa chefen Helena Helmersson tog över uppdraget. Dessförinnan har hon även varit hållbarhetschef på bolaget och nu lanseras ett av hennes första stora drag sedan utnämningen; hållbarhetsinitiativet Treadler.

LÄS ÄVEN: Just nu: H&M:s styrelseordförande lämnar och hon tar över som ny VD

Annons

Treadler är ett B2B-projekt som ska ge konkurrerande bolag tillgång till H&M-gruppens globala leverans- och produktionskedja för att "påskynda hållbara förändringar" i branschen.

Det är ingen hemlighet att vi är en del av en industri som har varit kommersiellt framgångsrik men inte hållbar nog, säger Helena Helmersson till Financial Times.

Vi har länge fokuserat på att förändra och förbättra vår leveranskedja, och insett att resultatet av våra ansträngningar kan vara värdefullt för andra också.

De företag som bestämmer sig för ta hjälp av Treadler kommer att kunna dra nytta av koncernens expertis i ämnet och använda dess leverantörer i allt från produktutveckling till inköp, produktion och logistik. Tjänsten kommer att skräddarsys för att passa varje bolag.

Vi ser möjligheten i att utnyttja den fulla potentialen i H&M Groups omfattande investeringar och progressiva hållbarhetsarbete, genom att tillgodose kundernas behov och bidra till att driva långsiktig tillväxt för H&M Group samtidigt som vi driver förändringar i vår bransch, säger Gustaf Asp, vd på Treadler.

Företaget menar att den här typen av hjälp har efterfrågats från andra bolag i branschen.

Vi tror att det är bättre att branschen växer i en hållbar leveranskedja, men det löser självklart inte problemet med överkonsumtion, säger Gustaf Asp och tillägger:

Vi är inte oroliga eller rädda för att tillgängliggöra vår leveranskedja. Vi tror att den bästa vägen framåt är genom partnerskap, kunskapsdelning och öppenhet.

Annons

H&M Group har tidigare tillkännagett sitt hållbarhetsmål, att bli 100 procent cirkulära och att senast 2030 endast använda återvunna eller hållbart framtagna material. I dagsläget består koncernens leveranskedja av 57 procent återvunnet eller hållbart tillverkat material, och siffran för bomullen som bolaget använder ligger på 97 procent. Det rapporterar tidningen Supply Chain Dive.

LÄS ÄVEN: Så ska H&M bli helt cirkulära: ”Vi letar konstant”

Modejätten har även bland annat begränsat fri frakt för att minska returgraden, infört en transparent produktionskedja på sin sajt och bytt ut sina leveransförpackningar.

Annons