Så ska H&M bli helt cirkulära: ”Vi letar konstant”

"Något som ännu är väldigt unikt".

H&M har länge satsat på hållbarhet. Bolaget har bland annat begränsat fri frakt för att minska returgraden, infört en transparent produktionskedja på sin sajt och bytt ut sina leveransförpackningar.

LÄS ÄVEN: Transparens börjar bli en trend – H&M följer efter

Annons

Som en stor aktör i branschen är vi väl positionerade att inte bara vara en del av förändringen utan också leda den, säger Anna Gedda, hållbarhetschef på H&M Group, i ett pressmeddelande.

I dag ser vi en positiv trend i kundbeteendet, där fler och fler kunder vill veta var och hur plaggen tillverkas och hur de kan bidra till en mer hållbar mode-framtid. I år har vi bland annat utvecklat en transparensfönster där våra onlinekunder kan se information som till exempel vilket material produkten har tillverkats av och i vilken fabrik.

Förutom flera tekniska och logistiska åtgärder har företaget även satsat på att sakta men säkert omvandla sina plagg till mer miljövänliga. Visionen är att H&M ska bli 100 procent cirkulära och att senast 2030 endast använda återvunna eller hållbart framtagna material. Idag ligger den siffran på 57 procent.

Den största utmaningen som vi och hela industrin står inför är att ställa om till ett cirkulärt system, det vill säga att få till ett helt hållbart användande av resurser, skriver Danielle Kisch, presskontakt H&M, till Ehandel.

Det här kräver innovationer och teknologisk utveckling för att till exempel ta fram nya material och bättre återvinningsteknologier.

LÄS ÄVEN: H&M:s styrelseordförande lämnar och hon tar över som ny VD

Modejätten har en stående kollektion, innehållandes olika modeartiklar för alla avdelningar, som är tillverkad av 50 procent hållbart framtagna material. Materialen är ekologiska, återvunna eller på andra sätt mer hållbart framtagna.

Sedan släpps det även en så kallad Conscious Exclusive-kollektion två gånger om året som är en limiterad kollektion av exklusiva premiumplagg. I den kollektionen vill H&M visa de allt större möjligheterna inom hållbart mode, med fokus på utveckling och innovation.

Annons

Från och med i år är dessutom all vår bomull ekologisk, återvunnen eller inhandlad via Better Cotton Initiative, förklarar Danielle Kisch och tillägger:

Vi fokuserar hela tiden på utveckling, innovation och att testa nya hållbara material, som i våra årliga Conscious Exclusive-kollektioner. Förra året erbjöd vi bland annat kläder tillverkade av rester från citrusjuiceproduktion. Dessa kollektioner säljs i utvalda butiker men alltid på hm.com, vilket gör dem tillgängliga för alla.

H&M är en av dem som investerat i Re:newcell, företaget som enkelt förklarat "kokar ner" gamla plagg och tar fram nya fibrer, nytt garn och nya tyger. Företaget kan på så sätt återvinna 100 procent av ett gammalt plagg och ge liv till ett nytt.  Materialet som Re:newcell tar fram kallas circulose.

I slutet av mars ska H&M börja sälja ett plagg som till 50 procent är gjort på Renewcells tyg och det blir på så sätt det första circulose-plagget som blir tillgängligt i handeln direkt till slutkunden.

Vi letar konstant efter innovativa material och processer som kan göra våra produkter mer hållbara. Re:newcell har tagit fram en teknik som kan återvinna gamla cellolusabaserade textilier till nya textilier, något som ännu är väldigt unikt men skapar stora möjligheter framåt, säger Danielle Kisch.

Därför är vi glada över vår investering i Re:newcell och hoppas kunna bidra till att öka deras kapacitet och att skala upp deras verksamhet på sikt, då de i dagsläget inte har så stor produktionskapacitet.

I början av året tog H&M Group hem 27:e plats på Corporate Knights årliga ranking av världens mest hållbara företag. H&M var även ett av tre svenska företag på listan.

De 100 globala aktörerna visar att företag som sätter hållbarhet i centrum överträffar konkurrensen, säger Toby Heaps, vd för Corporate Knights.

Listan presenterades den 21 januari vid World Economic Forum i Schweiz. Över 7000 börsnoterade företag från hela världen, med intäkter över 1 miljard dollar, var med i urvalet. 45 stycken företag kom från Europa, 29 från USA och Kanada, 18 från Asien, tre från Latinamerika och ett från Afrika.

Annons