Under rapportperioden, som sträcker sig från 1 mars till 31 augusti 2025, ökade Hornbachs onlineförsäljning med 10,2 procent och nådde 447,3 miljoner euro. Denna siffra inkluderar, utöver traditionell e-handel, både click & collect och intäkter från företagets marknadsplats.
Onlineförsäljningen för kedjan landar alltså runt 5 miljarder svenska kronor.
E-handelns andel av den totala försäljningen inom affärsområdet Hornbach Baumarkt (byggvaruhusen) steg till 13,1 procent, en ökning från 12,5 procent under samma period föregående år.
Stark tillväxt utanför hemmamarknaden
Koncernens totala nettoomsättning för första halvåret ökade med 4,4 procent till 3 599,1 miljoner euro. Samtidigt växte det justerade rörelseresultatet (justerat EBIT) med 2,5 procent till 272,2 miljoner euro.
Rapporten delar upp försäljningen i två geografiska segment: Tyskland och "Övriga Europa". Det senare segmentet ska inkludera länderna Sverige, Luxemburg, Nederländerna, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Tjeckien och Österrike.
Tillväxten var markant starkare utanför hemmamarknaden Tyskland. Medan försäljningen i Tyskland ökade med 2,7 procent, växte den i "Övriga Europa" med 6,3 procent. Den internationella försäljningens andel av den totala omsättningen i Hornbach Baumarkt-segmentet har därmed ökat från 51,8 procent till 52,7 procent.
Trots en mycket sen e-handelsstart, i slutet av 2017, har Hornbach tagit sig in på flera topplistor som Sverigest största e-handlare på Google och de bästa omnikanalsaktörerna i Sverige. I en nyligen publiceras topplista över de med flest AI-exponeringar så dök Hornbach upp även där.