Vid tidpunkten för konkursansökan uppgick Seezonas totala skuld hos Kronofogden till över 2,4 miljoner kronor.
Skulderna är fördelade på 2 miljoner i allmänna mål, vilka nästan uteslutande rör obetalda skatter, och cirka 420 000 kronor i enskilda mål till privata fordringsägare som PostNord, UPS och revisionsbyråer.
Enligt uppgifter från Kronofogden har skuldbeloppet vuxit stadigt under våren och sommaren 2025. Ett utmätningsförsök som genomfördes den 4 juli visade att bolaget saknade kända utmätningsbara tillgångar för att täcka skulden.
Bolagets senaste årsredovisning för 2023 vittnade redan då om utmaningar. Trots en nettoomsättning på 5,7 miljoner kronor redovisades en förlust på -18,5 miljoner kronor.
I förvaltningsberättelsen beskrev ledningen året som viktigt för att "säkerställa att affärsmodellen och plattformen har rätt förutsättningar för att växa på ett betryggande sätt". Man nämnde även en kostsam bedrägeriattack och konstaterade att "bolagets verksamhet fortsätter generera underskott på nya året varför bolaget fortsatt är i behov av tillskott från ägarna för att säkra driften under kommande 12 månader."
Under 2023 genomförde Seezona en strategisk förändring av sin affärsmodell, där man gick från en provisionsbaserad modell till att köpa in varor till grossistpriser. Syftet var att redovisa hela försäljningen som intäkt, men övergången beskrevs som "tidskrävande".
Kontrasten till den nuvarande situationen är stor jämfört med bolagets tidigare framtoning.
Grundaren Anna-Carina Helander beskrev i en intervju med Elle visionen att blanda "high-tech med high-fashion" med grundvärderingar som hållbarhet och "female empowerment". Företaget lyckades få stor medial uppmärksamhet och öppnade även en fysisk yta på Nordiska Kompaniet.
Historiken visar på en ambitiös resa.
År 2019 förvärvade Seezona det konkursade klädmärket Aéryne. Då sa Anna-Carina Helander:
Med Seezonas styrka inom tech och digital marknadsföring ser vi en otroligt stor potential i vidareutvecklingen av Aéryne.
Och så sent som 2023 rekryterades Dennis Bolin från Fyndiq till rollen som COO för att optimera värdekedjan.
När jag träffade Anna-Carina första gången blev jag otroligt imponerad över vad hon och hennes team byggt upp och det kändes som en självklarhet att bli en del av Seezona när jag fick chansen, sa Dennis Bolin då om sitt nya uppdrag.
Men trots en stark vision, en profilerad ledning och tidigare framgångar har de ekonomiska realiteterna nu hunnit ikapp Seezona.