I en tid av osäkerhet är Amazon en trygghet för många företag

The Early Birds om hur du kan skapa säkerhet för ditt företag under tider av virusspridning med hjälp av försäljning via Amazon. The Early Birds är en marknadsföringsbyrå som bland annat har specialiserat sig på att hjälpa svenska företag att etablera en solid ekonomiskt grund på Amazons marknadsplatser.

Nu vänder sig återförsäljare till marknadsplatsen för intäkter från nya kunder.

Covid-19 orsakar utmaningar för varumärken och detaljhandlare som inte har skådats tidigare i modern tid. Störningar i försörjningskedjan, utmaningar med arbetsträffar och social isolering kommer att påverka samhället under överskådlig framtid. Företag måste därför hitta alternativa sätt att säkerställa att deras verksamhet är rustad för den här tiden.

Annons

För många är stabiliteten och tillförlitligheten hos Amazon.com, en av världens största marknadsplatser, ett attraktivt sätt att säkerställa fortsatt försäljning i tider av osäkerhet.

I samband med den sociala isoleringen som pågår i många länder ökade antalet dagliga besökare av Amazon med över 5 miljoner i mitten av mars (plattformen har i nuläget totalt 74 miljoner aktiva användare dagligen). Amazon har meddelat att man nu planerar att anställa ytterligare 100 000 personer för att möta den ökade efterfrågan.

Snabba inkomstmöjligheter

Amazons affärsmodell är baserad på ett tydligt och ett ofrånkomligt sätt att tillgodose sina kunders behov. Plattformen innehåller en massiv bas av besökare och konsumenter som besöker plattformen för att handla eftersom de vet att Amazon garanterar snabb leverans, fria returer och det största och bredaste utbudet. Men vad är fördelen för dig som företagare?

Anledningen till att Amazon är så fördelaktigt att finnas på, utöver att efterfrågan finns där, är att framgångsrika strategier ger exponentiellt högre inkomst utan att kräva exponentiellt större insats (Till exempel kostnaden för att generera nya kunder). För att framgångsrikt generera intäkter via Amazon krävs att du lägger en solid grund i prissättningen, framför allt din marginal, produktval och hur du listar dina produkter, säger Edward Basse, COO för The Early Birds.

Alla Amazon-aktiviteter hur du listar dina produkter, det vill säga hur du presenterar dem mot konsumenterna på Amazon, är en av de saker du verkligen kan kontrollera och där du har möjlighet att tala direkt till dina potentiella kunder.

Sätt rätt strategi

Amazons plattform är okomplicerad ur ett användarperspektiv, men många företag behöver hjälp att optimera sina insatser på den eftersom Amazon - till skillnad från Google eller Facebook - inte har ett strategiskt intresse av att göra säljare nöjda.

Amazons mål är att göra sina kunder nöjda. Detta resulterar att företag måste arbeta med att manipulera Amazon och sätta en tydlig strategi för hur de ska manövrera sin verksamhet på marknadsplatsen för uppnå bästa möjliga avkastning - något många företag inte har tillräcklig strategisk eller teknisk kunskap internt för att göra, Edward Basse och fortsätter:

Företag måste sätta en strategi som inkluderar och förstår Amazons intresse för dina produkter (men inte nödvändigtvis dig som säljare), Amazons robusta och komplexa sökalgoritm, samt den stora kundbasen, där kunderna är utmärkande krävande eftersom de är vana vid Amazons exceptionellt höga kundtjänst.

Annons

Utnyttja Amazons logistik 

Amazons främsta konkurrensfördel i e-handelsvärlden (förutom plattformens stora besökstrafik) är dess kraftfulla och omfattande logistikverksamhet. Företag som säljer via Amazon har möjligheten att delegera mycket av det obekväma arbetet med logistik och leveranser till Amazon - mot en kostnad, men som kommer med ett flertal fördelar.

Amazons kostnadsstruktur liknar den konventionella detaljhandeln, men Amazons förmåga att leverera exceptionell service till exempel gratis två dagars leverans är svår för många företag att konkurrera med. Amazon premierar även företag som använder deras logistikfunktioner genom att boosta företagets rankning inom sökfunktionen på marknadsplatsen så att företagets produkter placeras högre upp i sökresultaten.

Ta vara på möjligheterna

Amazon är ett komplext och adaptivt system, vilket innebär att ambitiösa varumärken som är villiga att konkurrera aggressivt och göra smarta investeringar för "top of search" kontinuerligt belönas. Amazon belönar vinnare: företag som tar initiativet och ser smart investering kommer att belönas med både större intäkter och lönsamhet.

 

Lär dig mig mer om Amazons gigantiska försäljningskanal via Ehandel Academy och The Early Birds nya kurs ”Nå internationella kunder via Amazon”. Läs mer här. 

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!