ICANIWILL ökar 122 procent: ”Vi är fortfarande unga”

"Vi firar konstant".

Träningsmärket och e-handelsföretaget ICANIWILL meddelar att man har haft en rekordstark försäljning i år. Ackumulerat, sedan årsskiftet fram till oktober i år, har omsättningen passerat 100 miljoner kronor.

Det är en ökning med 122 procent, jämfört med samma period i fjol. Försäljningen har också slagit förra årets helårsomsättning, då man stängde 2019 med en omsättning på 60 miljoner kronor.

Annons

Det känns jättekul att nå hit. Vi firar konstant de milstolpar vi når och just nu ligger vi före planeringen och slår vår budget, och bara det är ju något värt att fira! säger grundaren Gustaf Ollas till Ehandel.

Vad har ni gjort för att lyckas med det här?

Det är såklart en kombination av många saker som gör att vi växer så snabbt som vi gör, säger Gustaf och fortsätter:

Vi har lagt mycket fokus på både säljdrivande- och varumärkesbyggande marknadsföring. Vi har framförallt utvecklat vår branding och lagt stor vikt vid att förbättra content och grafik, utökat sortimentet och jobbat målmedvetet för att expandera utanför Sverige för att nämna några saker. Vi är datadrivna till naturen och de beslut vi tar är väl förankrade i data. Vi har utvecklat en tydlig plan för vart vi är på väg och det känns såklart jätteroligt att våra strategier fungerar!

LÄS ÄVEN: Efter rekordåret: ICANIWILL tar steget från e-handel till butik

Nu har det Stockholmsbaserade bolaget anställt fem nya talanger på en och samma gång, vilket innebär att den samlade personalstyrkan uppgår till 30 personer.

I och med vår höga tillväxttakt utökar vi flera delar av bolaget. Nu har fokuset delvis legat på marknadsföring, men vi har även utökat vår inköpsavdelning och andra kontrollfunktioner, berättar Gustaf.

Vi är väldigt stolta över att kunna utöka vårt team i dessa tider. Alla fem kommer in med värdefull erfarenhet för att vi ska kunna lägga in nästa växel under hösten.

Annons

Planen är att nu växa ännu mer utanför Sverige, därför är bolaget inte färdiga med rekryteringsdelen.

Den nordiska kompetensen är viktig eftersom vi växer på de marknaderna. Det gäller främst marknadsförings- och e-handelskompetens för respektive marknad. Rekryteringen sker löpande, säger Gustaf och tillägger:

Som för alla snabbväxande företag är det viktigt att vi har alla processer på plats och en välfungerande organisation samtidigt som vi blir större. Vi lägger stor vikt vid att anställa rätt personer till rätt positioner för att vara väl rustade för tillväxt.

Men växa ska ICANIWILL även utanför Norden, i Europa. Exakt i vilka länder det gäller vill man inte avslöja men företaget har redan lokala sajter i elva länder, och når ut till de övriga via den internationella sajten Iciw.com.

Vi planerar såklart för fortsatt expansion i- och utanför Sverige. Vi är fortfarande unga och det finns mycket vi kan utveckla på varumärkes- och produktsidan. Mycket av det arbete vi gör handlar om att stärka bolagets position för långsiktig tillväxt, avslutar Gustaf Ollas.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!