ICA:s försäljning rusade i mars: ”Beror bland annat på bunkring”

Rejält lyft för e-handeln.

Att dagligvaruhandeln rusade i mars var nog ingen överraskning för någon. Nu får vi se svart på vitt hur det gick för ICA-butikerna när försäljningen under årets tredje månad. De såg en försäljningsökning med hela 11,1 procent jämfört med samma månad ifjol och en tillväxt på 8,2 procent över årets tre första månader.

Den höga försäljningstillväxten i mars beror i stor utsträckning på förändringar i kundbeteendet på grund av effekter av coronaviruset med bland annat bunkring samt förflyttning av försäljning från restaurang till livsmedelsbutiker. De kategorier som uppvisat mycket höga ökningstal är bland annat torrvaror, djupfryst, mejeri, chark samt frukt & grönt. Ökningstakten sjönk i slutet av månaden ner mot mer normala tillväxtnivåer, skriver ICA Gruppen i ett pressmeddelande.

Annons

Försäljningen under mars uppgick till drygt 11 miljarder kronor och landade på över 30,4 miljarder under perioden januari till mars. Även e-handeln gick, föga överraskande, urstarkt under mars. Vi har tidigare rapporterat om långa leveranstider och butiker som sliter ont när efterfrågan för nätmaten skjutit i höjden.

Månadsförsäljningen karakteriseras också av en mycket stark e-handelstillväxt, skriver ICA Gruppen.

LÄS ÄVEN: ICA-butiker stoppar e-handeln efter hamstring: ”Extra hårt tryck”

Annons