Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

IKEA-chefen om jättens omställning till e-handel

IKEA-chefen om jättens omställning till e-handel
Anders Henricson
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Satsar brett för att möta kundernas förväntningar.

ANNONS

Nyöppnade e-handelslager, varuhus som får nya roller som e-handelshubbar och en uppsjö av olika leveransalternativ. Det är bara några av de e-handelsrelaterade nyheter som Ikea Sverige har delat med sig av på senare tid.

Redan för ett år sedan hade företagets svenska e-handelsförsäljning med råge passerat en omsättning på 600 miljoner kronor, och det är ingen tvekan om att den summan kommer att växa.

LÄS ÄVEN: IKEA:s e-handel omsätter 672 miljoner - i Sverige

- Det går väldigt, väldigt bra. Vi har under några års tid haft starkt fokus på e-handeln och ser en stark utveckling. Vi fortsätter att locka fler besökare och vi skapar en ännu bättre digital upplevelse och en stark tillväxt, säger Anders Henricson, webb- och e-handelschef för Ikea Sverige, när Ehandel.se träffar honom på Ikeas kontor i Helsingborg.

"Används flitigt från start"

Flitiga besökare av Ikea.se har säkerligen märkt av att sidan relativt nyligen fick ett nytt utseende, och den som lägger en beställning online kan numera ta del av flera leveransalternativ.

IKEA har numera egna paketskåp

Som exempel erbjuds hemleverans till olika kostnader beroende på hur fort man vill ha sina varor, och hämtning i något av varuhusen, så kallad click and collect. På utvalda platser kan leveransen också ske via Ikeas egna paketskåp.

LÄS ÄVEN: Ehandel.se testade Ikeas nya paketskåp

Dessutom håller möbeljätten sig med mer traditionella e-handelslösningar, som leverans till ombud.

- Vi fokuserar egentligen på att börja med att skapa ett starkt digitalt möte om man ser till Ikea.se och därefter utveckla nya former av service, nya sätt för kunderna att uppleva sortimentet, och både kunna hämta själva men också få varorna hem på ett bra sätt, sammanfattar Anders Henricson.

Hur har de här satsningarna tagits emot av kunderna?

- Vi har ju ett starkt varumärke men vi ser även att kunderna attraheras av de tjänster vi lanserar. Allt vi har testat nu, från "beställ och hämta" till expressleverans till upphämtning i skåp tas emot jätteväl och används egentligen flitigt från start.

Handlar från varuhus i andra städer

Anders Henricson tror att det finns ett visst spänningsmoment i att ett traditionellt bolag som Ikea testar nya säljkanaler, och att det uppfattas som en positiv överraskning för kunderna när de till exempel kan hämta sina Ikeavaror i ett skåp.

LÄS ÄVEN: Ikea fyller 75 år

Han berättar att det inte finns någon tydlig kundgrupp som mer än någon annan har tagit Ikeas e-handel till sig, utöver att storstadsbor har utmärkt sig som entusiastiska e-handelskunder.

- Vi ser ju att den här typen av lösningar går starkast i Stockholm och storstadsregionerna rent generellt, och det är ju precis som e-handeln i övrigt. Vi växer starkast i Stockholm där kunderna kanske har ännu större förväntningar kring vad man kan få för service.

IKEA uppmanar kunderna att handla från företagets hemsida

Företagets e-handelssatsning har dock fört med sig en annan utveckling.

- Vi kan se att kundflödet ändras lite. Det är inte alltid en Helsingborgskund som hämtar sina varor i Helsingborg utan det kan vara någon som bor i Malmö som pendlar hem och som hämtar sina varor på vägen. Så man ser ett helt annat flöde av kunderna.

Överträffar marknadens utveckling

I början av sommaren lanserade Ikea en form av expressleverans, som innebär att kunden får sina varor inom ett dygn. Den tjänsten har också gått bäst hem i Stockholm, även om hemleveranser i stort har blivit en framgångsfaktor för Ikea.

LÄS ÄVEN: Ikea inför hemleverans inom 24 timmar

Anders Henricson berättar att vanliga hemleveranser, det vill säga den något långsammare varianten, är det vanligaste leveranssättet för Ikeas e-handel.

- Men runt 20 procent av e-handelskunderna väljer att åka och hämta sina varor i ett varuhus eller att få dem via en expressleverans, tillägger han.

Ikea är just nu inne på sluttampen av sitt räkenskapsår, som pågår till och med den 31 augusti. Anders Henricson vill inte avslöja vad den svenska e-handelsomsättningen kommer att landa på i år, men hintar ändå om en rejäl ökning.

- Generellt så kan jag säga att tillväxten i år är väldigt stark och som det ser ut nu så kommer vi att överträffa marknadsutvecklingen vad gäller e-handel för möbler och heminredning i Sverige.

E-handelsplock på varuhuset i Helsingborg

"Snabbt att leverera ett kök på en dag"

IKEA har, tillsammans med andra globala storföretag som till exempel Hennes & Mauritz, av en del ansetts vara sena i sin omställning till e-handel. Men om de tradionella handelsjättarna har haft en utmaning i att lägga om sin affärsmodell, så menar Anders Henricson att stora företag också har en stark fördel.

- När företag som Ikea har bestämt sig för att göra förändringar så ser jag bara fördelar med det vi är. Vi har medarbetare med fantastisk heminredningskompetens, vi kan allt om livet hemma, vi har 20 fysiska varuhus i Sverige där vi kan möta kunden och dit man kan komma och klämma och känna, och till det adderar vi digitala tjänster. Och blir vi duktiga på att väva ihop de här delarna så tror vi på en stark tillväxt.

Vad har varit den största utmaningen hittills?

- Det är ju en stor omställning i att det är ett nytt sätt att möta kunden i ett väldigt starkt traditionellt framgångsrikt företag, men det är en omställning som hela Ikea Sverige är supertaggade på att ta oss an. Så det har ju gått bra. Men sen är ju logistik utmanande.

Vad är det med logistiken som är svårt?

- Att förväntningarna från kunden drivs av helt andra marknader. Man förväntar sig att få hem ett paket på en dag för att många erbjuder det. Men med våra varor så är det väldigt snabbt att leverera ett kök på en dag, exempelvis.

"Får försöka ta oss dit kunden är"

För snart ett år sedan öppnade ikea en tillfällig citybutik i centrala Stockholm. Den skulle egentligen bara haft öppet i ett halvår, men företaget har nu bestämt sig för att IKEA Kök - som butiken egentligen heter - ska hållas öppen fram till sommaren.

Varuhusen får en ny roll när IKEA satsar på service i butik och e-handeln och den fysiska handeln slås ihop

Några fler butiker av samma modell finns inte i planeringen i dagsläget, men möbelföretaget har andra storsatsningar på gång. Bland annat kan företagets nuvarande e-handelslager i Torsvik och Arlandastad få sällskap av en ny motsvarighet i Malmö.

LÄS ÄVEN: Här hamnar Ikeas nya e-handelslager

Hur tror du att handeln kommer att se ut om fem eller tio år?

- Det är förstås svårt att sia om, men det vi kallar e-handel i dag kommer ju att vara något helt annat. Om jag sitter på bussen och får inspiration på ikea.se och sen åker till ett varuhus och klämmer och känner och sen slutar det med att jag åker hem och beställer varan varpå jag hämtar den i ett skåp - var har jag då handlat varan någonstans? Gränserna suddas ut helt, konstaterar Anders Henricson, och avslutar:

- Det blir nog fortsatt stora delar i omställningen, att tänka kundmöte och att överträffa kundens förväntningar. Och så får vi försöka ta oss dit där kunden är.

Dela artikeln: