IKEA lägger korten på bordet – så många order går till paketskåpen

"Ser att våra kunder värdesätter flexibilitet".

Egna paketskåp i Helsingborg och Jönköping och Instabox i Stockholm och Helsingborg. Vi på Ehandel har sedan flera år tillbaka haft koll på Ikeas olika satsningar på paketskåp, som fortfarande utgör ett test hos möbeljätten. Även om vi då och då har lyckats få ut uppdateringar om främst paketskåpen i egen regi, har det varit ganska tyst om hur flitigt skåpen egentligen används.

LÄS ÄVEN: Ikea om satsningen på paketskåp: "Har varit väldigt uppskattade"

Annons

Nu kan vi dock avslöja att paketskåpen i Helsingborg och Jönköping får ta emot ungefär 9 500 order per år.

Det dels eftersom boxarna är specialtillverkade för att ha plats för väldigt stora paket, vilket gör att de rymmer hela vårt sortiment (förutom måttbeställda bänkskivor), dels för att våra kunder smidigare kan handla sina produkter online och hämta varorna i princip när de vill, efter vad som passar dem bäst, kommenterar Ikea i ett mejl till redaktionen.

Ikea beskriver de egna skåpen som "en väldigt uppskattad tjänst".

För oss är det viktig att kunna erbjuda flera olika valmöjligheter för att våra kunder ska kunna få den hjälp de behöver på det sätt och i den kanal som de föredrar. Inte minst i dessa tider när mycket av vårt fokus ligger på att öka tryggheten i våra varuhus och förenkla för våra kunder att handla online.

"Har inte tagit något beslut"

Parallellt med de egna skåpen, som egentligen benämns som Pick Up-Boxar, erbjuder Ikea sedan 2018 leverans med Instabox i Stockholm och Helsingborg.

Instabox är ett bra alternativ för de kunder som beställer mindre heminredningsprodukter men i dagsläget finns det begränsningar för vårt möbelsortiment på grund av skåpens storlek. Därför är det främst mindre heminredning som levereras via Instabox, så som köksartiklar, soffklädslar och dekoration. För Instabox har vi ungefär 18 000 order per år.

Trots att det alltså har gått flera år sedan skåptesten inleddes är det ännu oklart ifall satsningarna kommer att byggas ut till fler städer.

Vi ser idag att våra kunder värdesätter flexibilitet för att kunna handla hur, var och när de vill. Vi ser ökade förväntningar vad gäller en snabb och smidig köpupplevelse. Vi är till för de många människorna så det här sättet att handla kommer fortsätta vara viktigt för oss även i framtiden. Däremot har vi ännu inte tagit något beslut om på vilket sätt vi kommer att gå vidare med Pick Up boxar och Instabox, säger Susanne Jensert, Customer Manager på Ikea Sverige.

Annons

Ikeas egna paketskåp var till en början kostnadsfria att använda men kostar nu 99 kronor per beställning. Att få leverans med Instabox kostar i dagsläget kunden 39 kronor.

LÄS ÄVEN: Pandemins grepp hårdnar - då tar Ikea betalt för Click&Collect

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!