IKEA satsar på lagerdrönare – ett hundratal i drift: ”Win-win”

"Förbättrar våra medarbetares välbefinnande och sänker driftskostnaderna".

Det råder ingen brist på startups inom e-handeln som försöker sätta drönare i arbete. På senare år har vi sett företag testa allt från e-handelsleveranser till utflygning av medicin och burgare. Men även om drönare ofta kopplas ihop med last mile-leveranser, med blandade resultat, så finns det fler användningsområden.

På lagret till exempel. Inte så konstigt kanske eftersom de ändå är ganska bra på att skapa en överblick. Sen är det ju den saken att de faktiskt kan flyga, och på ett höglager med mängder av hyllor, så passar de alldeles utmärkt till lagerinventering.

Annons

En verksamhet som det Zürich-baserade företaget Verity specialiserat sig på. Deras lagerdrönare jobbar dygnet runt med att hålla koll på lagret, en av de mest tidskrävande arbetsuppgifterna i ett lager, enligt uppgifter. Nu har Verity stängt en finansieringsrunda på 32 miljoner dollar för sin fortsatta expansion.

Att vi nu stänger vår serie B-finansieringsrunda visar värdet av vårt system för våra kunder. Det visar även på investerarnas förtroende för vår branschledande lösning och vårt team, säger Veritys grundare och vd, Raffaello D'Andrea.

Ett hundratal Ikea-drönare

Grundaren Raffaello D'Andrea är ingen duvunge när det kommer till lagerlösningar. Innan han startade Verity år 2014 var han en av medgrundarna till Kiva Systems. En lösning med lagerrobotar och flyttbara hyllsystem som senare köptes upp av Amazon 2012.

Och det verkar gå ganska bra även för Verity. Förutom den senaste investeringsrundan har man landat kunder som Samsung och logistikföretagen Maersk och DSV. Även Ikea har hoppat på tåget, eller drönaren, och har sedan 2021 använt sig av Veritys lösning.

Totalt ska Ikea nu ha ett hundratal drönare i drift i 16 distributionscentraler i Belgien, Kroatien, Slovakien, Tyskland, Italien, Nederländerna och Schweiz.

Att introducera drönare och andra avancerade verktyg, som till exempel robotar för att plocka varor, är en win-win för alla. Det förbättrar våra medarbetares välbefinnande, sänker driftskostnaderna och gör att vi kan ha mer överkomliga priser ut mot kunderna, säger Tolga Öncu, retail operations manager för Ikeas holdingbolag Ingka Group.

Annons