Illröda siffror för modebolaget: ”Krävt kraftfulla åtgärder”

"Ser fram emot att möta våren".

Det blev ett minst sagt tufft 2019 för Odd Molly. När siffrorna nu summeras kan man konstatera att omsättningen föll med 22 procent, ned till 269,4 miljoner kronor för helåret. Rörelseresultatet rasade till -71,6 miljoner kronor – att jämföra med -60,6 miljoner 2018. Detta trots att man såg ut att vara på väg mot något som liknade ett trendbrott, men så blev det alltså inte.

Det år vi nu lämnar bakom oss har varit mycket utmanade och krävt kraftfulla åtgärder och insatser. Sammanfattningsvis är jag stolt över att vi beslutat och genomfört ett tufft åtgärdsprogram som reducerar driftskostnaderna väsentligt och samtidigt kombinerat detta med steg för att stärka förutsättningarna för framtida tillväxt, säger Jennie Högstedt Björk, vd på Odd Molly, i en kommentar.

Annons

LÄS ÄVEN: Vänder det nu? Odd Molly ökar resultatet med 10 miljoner

Man har under året även minskat sortimentsbredden rejält och driftskostnaderna har kapats med 45 miljoner kronor. I samma veva har man också slutit licensieringsavtal för Hunkydory och förvärvat second-hand-plattformen Used By.

Vi har effektiviserat många delar av vår verksamhet samtidigt som vi stärkt vår finansiella ställning. Vi ser fram emot att möta våren som ett starkare varumärkesföretag och tillvarata möjligheterna med våra förvärv, fortsätta utveckla Odd Molly och relansera Hunkydory, säger Jennie Högstedt Björk.

LÄS ÄVEN: Efter vändningen: Odd Molly köper nytt lager

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!