I morgon onsdag slopas i princip alla restriktioner. Det var glädjebeskedet från regeringen för drygt en vecka sedan. Svensk Handel jublade förstås, liksom de handlare som Ehandel.
Men hur väl står då butikerna rustade inför morgondagens återgång till mer av ett normalläge – och förhoppningsvis början på det definitiva slutet för pandemin? Räknar de med en anstormning till butikerna, eller mer av en gradvis återgång till den fysiska handeln?
Ehandel har kontaktat en lång rad handlare och en av de som svarat är Elgiganten och dess vd Niclas Eriksson, som inleder med att välkomna regeringens besked.
Vi är mycket positiva inför den situation vi nu befinner oss i här i Sverige och ser fram emot att gå ljusare tider till mötes, säger hon till Ehandel.
Hur rustar ni för en eventuell kund-anstormning?
Vi har sett en successiv återgång i den fysiska handeln under hösten och hoppas på att detta fortsätter att stärka handeln i Sverige. Vi tror inte att det blir någon direkt anstormning utan att samhället återhämtar sig över tid, säger Niclas Eriksson och fortsätter:
Vi ser framför oss att många kunder återigen kommer besöka den fysiska handel under kommande månader, men vi tror inte att omställningen sker över en natt.
På frågan om inslag som vi vant oss vid som exempelvis handsprit kommer att finnas kvar i Elgiganten-butikerna svarar hon så här:
Vi har hela tiden följt myndigheternas rekommendationer med målbilden att skapa en trygg handel, både för våra kunder och medarbetare. Vi kommer fortsatt följa myndigheternas rekommendationer och i tillägg till det kommer vi också fortsätta att tillhandahålla handsprit i våra butiker och varuhus.
Vad har ni dragit för lärdomar av pandemin?
Vi har lärt oss mycket. Allt från en effektiv krishantering till nya kommunikationssätt. Vi har också fått bekräftat att vår filosofi, som bygger på att alla ska vara delaktiga, gjort oss extremt snabbrörliga när ändringar behövt genomföras väldigt snabbt. Under pandemin har vi digitaliserat mycket samtidigt som vi utvecklat vårt omnikanalserbjudande vilket vi kommer att fortsätta med.
Även Mediamarkts vd Magnus Håkansson inleder med att välkomna de slopade restriktionerna.
Vi ser positivt på att pandemin avtar successivt och att verksamheten i butik och i e-handeln återgår till det normala. Vi har informerat alla butiker om nya interna rutiner från och med onsdag och vi står väl förberedda inför en ökad kundtillströmning, säger han.
Vad räknar ni med för kundströmmar under onsdagen?
Inledningsvis tror vi att det blir en försiktig ökning av kunder. Det kommer bli ökade kundströmmar när väl smittan avtar.
Vad har ni vidtagit för åtgärder?
På onsdag tar vi bort alla skyltar om restriktioner, men vi behåller handsprit och plexiglasen i kassorna. Vi kommer också spara skyltningen i fall vi skulle behöva använda den igen. Vi bestämde gemensamt att ha kvar dem tillsvidare, både vi och kunderna har uppskattat dem. Det har visat sig vara bra försiktighetsåtgärder för kunder och personal även utan pandemi.
Pandemin, säger Magnus Håkansson, har även gett andra insikter. En sådan insikt är att det är viktigt att ha en kombination av online-handel och fysisk handel. Det är där styrkan i försäljningserbjudandet ligger i dag, menar han.
Köpbeteendena har förändrats. Kunderna är mer försiktiga och vi kommer anpassa oss för att skapa en trygg butiksmiljö. Vi fortsätter erbjuda starka shoppingalternativ online för kunder som stannar hemma.
Breddat sortimentet
Den renodlade e-handlaren Nelly, som säljer kläder, säger sig också ha gjort många lärdomar under pandemin. Försäljningen av festkläder har gått ner, samtidigt som suget efter vardags- och sportkläder har ökat. Det har lett till en fortsatt breddning av utbudet.
Efter en omfattande relansering av Nelly har vi nu grunden på plats för att ge kunden vår fulla uppmärksamhet med ett brett utbud för både vardag och fest. Tillsammans med vårt Nelly community ser vi nu fram emot ett år fullt av fest, glädje och ”fabness”, varje dag!, säger Anna Andersson Communication strategist på Nelly och tillägger:
Vi vet att vår unga målgrupp haft en tuff tid där många upplevelser och möjligheter påverkats. Det har handlat om allt från sista tiden med klassen, studentfirande, möjlighet att resa, universitetstiden eller början av karriären. Vi har längtat efter att festen ska kunna komma i gång igen.
Eva Ernfors, Head of Communication på Dustin, tycker också att "det är otroligt positivt att samhället öppnar upp igen". Hon tror också att många längtar efter att träffa kollegorna på kontoret.
Vad har ni dragit för lärdomar av pandemin?
Vi behåller de positiva delarna med att jobba digitalt och kommer fortsätta jobba efter principen digital first, det innebär att vi jobbar på den plats som passar bäst för det vi ska göra ibland är det kontoret och ibland är det en helt annan plats. Nu kan vi få det bästa av båda, kontoret som ett nav för att träffa kollegor och möjligheten att jobba på andra platser om det passar bäst just då.
Volymerna har ökat
Ann Sonne, VP of Communication på last mile-aktören Budbee, är förstås också jublande glad över de slopade restriktionerna. Nu ser alla medarbetare på Budbee fram emot att få träffas fysiskt igen på kontoret – och mot en mer normal vardag. Men pandemin har förstås samtidigt inte bara inneburit nackdelar för ett bolag som Budbee.
Det har varit en omställning att arbeta på distans och säkerställa allas välbefinnande. Samtidigt har vi haft personal i terminal som inte kan arbeta remote. Sen är det ju så att e-handelsvolymerna har gått upp under pandemin och vi har sett en snabb beteendeförändring i breda befolkningsgrupper vilket har inneburit mer för oss att göra.
Ehandel har även bland annat varit i kontakt med Ikea som dock den här gången avböjer medverkan.
LÄS ÄVEN: E-handlarnas glädje efter regeringens besked: ”Fantastiskt”
LÄS ÄVEN: Restriktionerna ryker – Svensk Handel jublar: ”En ljusare framtid”