Annons

Ärlighet varar längst och jag klankar ner lite på klickbeten

Både Hjärtat och Apoteket redovisar dystra siffror. Deras e-handel går dock fortsatt jättebra men var beredda på att många fysiska apotek kommer att försvinna framöver.

https://www.ehandel.se/hjartats-chocksiffror-sankte-ica-en-mycket-svag-apoteksmarknad

Annons

Market: "Det har aldrig hänt oss tidigare". Det är en av de där historiska milstolparna som jag helst hade varit utan" säger Jysks Sverigechef. Det här måste vara en rejäl mardröm för Jysk,  men jag måste ju ändå undra om det verkligen är det stora ordertrycket där det verkliga problemet sitter?  Vill inte spekulera utan låter frågan hänga i luften. Oavsett orsak lider jag med Jysk.

https://www.market.se/nyhet/kraftigt-hogtryck-online-tvingar-jysk-att-bromsa-har-stangt-e-handeln

En rubrik som jag reagerar på är denna i Market Premium för några dagar sedan:

Här växer näthandeln snabbast - Sverige i bottenskiktet

https://www.market.se/premium/land-for-land-har-vaxer-nathandeln-snabbast-sverige-i-bottenskiktet

???

Eftersom artikeln är bakom betalvägg är det säkert många som bara ser rubriken och då får en helt fel uppfattning av e-handelsutvecklingen i Sverige som 2020 var hela 40 % enligt E-barometern.

Annons

Har man som jag premium abonnemang så är det(bakom betalväggen en utmärkt intervju med Postnords egen detaljhandelsguru Carl-Fredrik Teder som gör att rubriken kommer i ett helt annat ljus.

Det florerar en mängd olika rapporter som redovisar e-handelsutveckling och jag tycker man ska vara väldigt noga med att granska rapporterna noga så man inte jämför äpplen med päron.

Ehandel.se: Ärlighet varar längst. Mycket positiv nyhet från Prisjakt. Prisjakt vill nu bli en produktjämförelsetjänst snarare än bara en prisjämförelsetjänst. 

https://www.ehandel.se/prisjakt-lanserar-ny-tjanst-som-ska-stopa-om-foretaget-mer-arlighet

Ett viktigt steg som gör att jag som konsument känner mig tryggare.

Retail brew: Bra läsning för alla handlare som vill veta mer hur man ska hantera BOPIS i butik.

https://www.morningbrew.com/retail/stories/2021/04/19/ask-experts-six-retail-execs-weigh-omnichannel-store-staffing?utm_source=morning_brew&__cf_chl_jschl_tk__=ac0322d0066b2689f8fc73c27c8d0ca1bdc72fdc-1619673782-0-AQaQZY0g4If0kPqGCD6mi-WIg9wF8LIdurdmi44oVf2QnDzqDWBRFUoxU3VQ-A8OmdOhFsJzab-thck1kzJb7JWxQa2l0-K-SMiGkTuXWdXqsj49nZflClQhG9n4IYLTwfgso-2JPz7_RFHqIk3OS80YZl8YKKTZ9_-cpzlvWKhvNCWuSZoNy_cZP-Cyj1VQHbebLp-mj-siyz_KJNke9Wq2FHTM-fBs8TcSw2N1W39DeqFJWsLzF17lSgAsiqoI2FssbjIQX-CvBR1GzuHIXCZwAo290kBn1Dk6GIv6W5CU-lQms9hlj0kkyRkuQkvifn3hQuO9HO24A1H7SVngj3Bvy85zR_VmtL6XXzI_L2TOWf7k3WACz8xX8u6t_Io8cCN2ndNd2rh-BuTy2Ny1khxAWSC5UhgF1H4UxTVJKN-EfgUFQrKR5L3fZTjj7DzrSLEFYNHUq-na4B5RAw0eOdHEDUvq0yGJEmsbetjUpvTfkA2pg9uNiC0BzPhkzOWxg0VJ035G7aEV52L-6vhOT9Zye0dDXLxW-ZFcEhYZRBn1DGSYRr7KdTjEbyLsojuSBe7lVvUDnMsR2-4EEYVS6jDK6rG6Inh2bVbz8Dix47JS

På tal om BOPIS så har PostNord gjort en utmärkt rapport i ämnet.

https://www.postnord.se/vara-losningar/e-handel/e-handelsrapporter/click-collect

Övrigt

Såg Att MQ ska outsourca driften av sin e-handel. Hoppas bara de inte outsourcar e-handels kompetensen. Den måste enligt min mening finnas inhouse.

Det skrivs väldigt mycket om BNPL i amerikansk press och jag ska försöka få tag på Bloombergs artikel under dagen, kanske något intressant jag kan redovisa i fredagens spaning.

Vi ses imorgon

Arne

 

 

 

 

 

 

 

Annons