Instabox börjar med hemleverans – ”har inte lönat sig förrän nu”

Kravet: Måste vara miljövänligt.

Leveranstjänsten Instabox har gjort sig känt för sina paketskåp, som finns utplacerade i en rad svenska orter och sedan en tid tillbaka även i Norge och Danmark.

LÄS ÄVEN: Instabox går in i grannlandet - ska nå 2,5 miljoner i år

Annons

Nu väljer bolaget att expandera igen, men den här gången handlar det inte om några nya länder utan snarare om ett nytt leveransalternativ. Företaget lanserar nämligen den helt nya tjänsten Instabikes, som i korthet går ut på att erbjuda hemleverans med cykel.

Vi tror inte att ett fraktsätt kan lösa behovet av sömlösa leveranser, utan istället tror vi på att erbjuda alternativ som är anpassade efter slutkonsumentens behov i stunden. Vi har länge avhållit oss från hemleverans eftersom det är svårt att göra miljövänligt. Jag är därför mycket stolt över vårt innovativa team som har hittat ett sätt att använda vår infrastruktur för att göra hemleveranser tillgängligt för fler utan att tumma på miljöaspekten, säger Alexis Priftis, vd och medgrundare på Instabox, i ett pressmeddelande.

Riktar även in sig på mindre orter

Cykelbuden kommer att utgå från paketskåpen, som alltså ska fungera som en slags hubbar för den nya tjänsten. Där hämtar de upp paketen för att sedan överlämna dem till slutkunderna i området. Möjligheten att få hemleverans från Instabox paketskåp kommer att redovisas som ett separat leveransalternativ i samband med att kunden genomför sitt köp. Apotea och Lyko uppges vara bland de första e-handlarna att koppla på den nya tjänsten.

Instabikes lanseras i Stockholm den 24 juni och kommer sedan att spridas till fler orter. I dag finns Instabox paketskåp utplacerade i hundra svenska orter och målet är att samtliga ska ha fått tillgång till Instabikes i slutet av 2020.

Vi kommer kunna erbjuda hemleverans på mindre orter där det aldrig tidigare har varit ett alternativ. Det har helt enkelt inte lönat sig att erbjuda den tjänsten förrän nu. Vi kommer kunna använda vår redan befintliga skåpinfrastruktur för att öka räckvidden kostnadseffektivt och leverera paket hem till cirka 7,5 miljoner svenskar vid årets slut, avslutar Alexis Priftis.

LÄS ÄVEN: Instabox utmanar fraktjättarna - tar nu över alla leveranser

Annons