Julhandeln pressad – kunderna drar ner: ”Hårt slag”

Handlarna måste rusta för mindre försäljning i år.

Ekonomin kärvar och sötebrödsdagarna är över. Och kanske blir nu också tomtens säck lite lättare. I alla fall om vi får tro exempelvis Prisjakts prognos som spår att konsumenterna tänker lägga mindre pengar på julklappar i år.

I september låg inflationen, enligt KPI, på hela 9,7 procent i Sverige och nu uppgår den till skyhöga 10,7 procent i euroområdet. Det är högre siffror än vad alla experter kunde drömma om för bara ett halvår sedan.

Annons

Nu har det flugit in ännu en undersökning som till stora delar bekräftar det som Prisjakt kom fram till i sin rapport. I det här fallet är det Channel Factory som står bakom statisiken.

"Snävare budget"

Channel Factory är ett globalt teknik- och dataplattformsbolag som bland annat sysslar med att placera Youtube-reklam i rätt kontext, framgår det av ett pressmeddelande. Så vi får ha åtanke att bolaget har låtit genomföra undersökningen för att understryka behovet av god marknadsföring. Men det är likväl en intressant undersökning.

Vi ser att konsumenter fortsatt vill fira och ge gåvor som förut, men ökade levnadskostnader tvingar många familjer att tänka om med en snävare budget. Detta kommer att bli ett hårt slag mot återförsäljares julförsäljning, och många kommer att behöva ompröva sina kommersiella tillvägagångssätt genom utökade erbjudanden och reaperioder, kommenterar Robert Björk, Managing Director på Channel Factory Norden.

Minska utgifter

64 procent av de tillfrågade konsumenterna uppger att de räknar med att vara mer återhållsamma i jul, för att få ekonomin att gå ihop. Och drygt 40 procent att deras köpbeslut påverkas av kampanjer och erbjudanden.

Hälften ska försöka minska sina utgifter genom inköp av färre “klassiska presenter”, såsom smycken, parfym och teknikprodukter. Och var tredje konsument uppger att de ska minska sina utgifter för julaktiviteter och underhållning, samt spendera mindre på mat och dryck.

Fler resultat från undersökningen:

  • 85,5 % ska handla under Black Friday, Cyber Monday och Giving Tuesday, samt i mellandagsrean
  • 50,7 % uppger att rabatter lockar dem till köp
  • 19,8 % ska byta från en dyrare till en billigare butik
  • 10,9 % uppger att om en influencer talar gott om en produkt blir de lockade att köpa produkten

LÄS ÄVEN: Black Week kan bli en mörk vecka – köpkraften rasar kraftigt

Annons
Annons