Tunga beskedet: Kampen förlorad – ”en epok som går ur tiden”

Sala i stor sorg.

Den nästan 60 år gamla butiken Linneskåpet i Sala försökte sig på e-handel under 2018. Men i tisdags meddelade bolaget att de har ansökt om konkurs.

Vi har tillsammans gjort allt vi kan de senaste åren för att undvika detta så långt det har varit möjligt, skrev företaget i ett inlägg på Facebook.

Annons

Linneskåpets Facebook-sida pryds i dagsläget av många ledsna kommentarer:

Sala är lika med Linneskåpet. En epok som går ur tiden, skrev en person.

LÄS ÄVEN: Ännu en klassisk aktör i konkurs: ”Sorg i hjärtat”

Men vad som nu skulle hända med Linneskåpet var oklart. Skulle företaget få en andra chans i form av en ny ägare eller skulle dörrarna låsas för gott.

Nu skriver företaget, på sin Facebook-sida, att en konkursutförsäljning inleds vilket skulle kunna tyda på att en ny ägare inte är aktuell. Men så är inte fallet, menar konkursförvaltaren Staffan Larsson.

Vi har två parallella planer just nu. Med tanke på den begränsade tiden som man har som konkursförvaltare, både när det gäller personal och lokal, så har vi planerat för en butiksutförsäljning som vi startar idag, säger Staffan Larsson, advokat på byrån Fagersand, till Ehandel och fortsätter:

Men vi söker samtidigt någon som är beredd på att ta över hela verksamheten vilken dag som helst, och då kommer vi avbryta utförsäljningen. Vi är beredda på att sälja företaget i delar, namnet är inarbetat i regionen sedan 60-talet och lokalen kan ingå men behöver inte. Hela eller delar av lagret kan också ingå i köpet om man är intresserad.

Den som är intresserad av Linneskåpet borde höra av sig inom en vecka från och med idag, menar konkursförvaltaren.

Annons

Vi har ett hopp om att verksamheten kommer att räddas utav en ny ägare, och några intressenter har redan trätt fram, berättar han.

Anledningen till konkursen beror på konkurrensen i branschen. Det var svårt att hålla den lokala verksamheten levande när allt fler väljer att shoppa online eller i köpcenter och stora kedjebutiker.

Man har ju sett att butiksförsäljningen går ner, och det man har gjort är att lansera en onlinebutik. Bolaget har under en längre period sålt på nätet, men som jag förstår har webbutiken inte gett den ersättning som man hade hoppats på, säger Staffan Larsson och avslutar:

Det beror på att konkurrensen även är tuff på nätet, och mycket hänger på vad man har för resurser att ta till för att kunna marknadsföra sin verksamhet online och i sociala medier.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!