Kändisduon på väg till domstol efter misstänkt konkursfiffel

"Dags att dra ur pluggen".

Systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman grundade mediebolaget Perfect Day, och 2016 startade duon även varumärket Hannah & Amanda. Då lämnade de sina operativa roller i Perfect Day och satsade fullt ut på sitt nya projekt.

LÄS ÄVEN: Hanna och Amanda gör om sin e-handel – lanseras på nytt

Annons

Idén var att bygga upp en "Hannah & Amanda"-kedja av skönhetssalonger som även skulle sälja livsstilsprodukter och kläder. Allt rullade på men under sommaren 2018 sade plötsligt 15 frisörer upp sig och en salong stängdes ned. I samma veva testade systrarna på att göra om affärsidén till ett beauty bar-koncept med behandlingar som makeup, pedi- och manikyr men i september förra året försattes bolaget i konkurs.

Det var dags att dra ur pluggen. Vi har verkligen försökt och stöttat dessa satsningar dedikerat under lång tid. Men till slut blev situationen ohållbar och vi blev tvungna att skydda de delar i vår koncern som inte går dåligt, sa Karolina Roslund, vd för Perfect Day Media-koncernen där systrarnas konkursade bolag ingått, till Breakit då.

Men strax innan konkursen offentliggjordes köpte systrarna loss modeverksamheten ur bolaget. Hela affären värderades till 6,1 miljoner kronor, men duon betalade bara 1,1 miljoner kronor kontant. Resterande summa kvittade Hannah Widell och Amanda Schulman mot en skuld som bolaget hade till ett av systrarnas andra bolag.

Transaktionen gjorde konkursförvaltaren Gustav Kling orolig. Om systrarna hade betalat hela summan kontant skulle det inte finnas några misstankar, men att 5 miljoner kronor kvittades bort kändes lite oklart. I förvaltningsberättelsen skrev konkursförvaltaren att det kvittade beloppet på 5 miljoner ska återföras till konkursboet. Men enligt Breakit ska Hannah Widell och Amanda Schulmans inte vilja betala. Om systrarna står kvar vid sitt beslut till september, kommer tvisten att gå vidare till domstol.

Nu avslöjas att konkursen kostade Perfect Day Media nedskrivningar på 43,6 miljoner kronor, som i fjolårets årsredovisning belastar mediebolagets resultat. Omsättningen summeras samtidigt till 44 miljoner kronor.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!