Kavall tar cykeln över Östersjön – ”redan visat mognad”

"Innovation premieras i Finland".

Svenska app-startupen Kavall – som hemlevererar matvaror på 10 minuter via bud på cyklar inne i städer – tar sina matvaruleveranser till Helsingfors. Därefter fortsätter expansionen till Tammerfors. Det framgår av ett pressmeddelande.

Sedan tjänsten lanserades i Stockholm i maj 2021 har bolaget växt i snabb takt och etablerat flera så kallade dark stores – och fått tusentals kunder runt om i Sverige, framgår det.

Annons

Vi ser fram emot att få erbjuda blixtsnabb leverans av matvaror även till våra finländska grannar. Vi är väldigt glada att Finland är första nya landet vi etablerar oss i. Vi tror mycket på Finland, då man redan visat mognad för leveranser till dörr och skördat bolag såsom Wolt. Dessutom premieras innovation mycket i Finland, och därför tror vi man kommer uppskatta en sådan här förändring i en annars något stillastående livsmedelsmarknad, kommenterar vd:n John-John Tengberg.

LÄS ÄVEN: Svenska Kavall levererar matvaror på tio minuter – tar in 50 miljoner

Carl Tilgmann har rekryterats som Country Manager i Finland. Han har tidigare bland annat tagit det svenska bolaget Yaytrade till grannlandet i öst.

För mig var det en solklar möjlighet att ta mig an och jag ser stor potential för Kavall på den finska marknaden. Det jag uppskattar med Kavall är att man inte bara har hittat ett sätt att förbättra processen av att handla matvaror för kunden, utan också hur man bygger teamet för att göra det. Hos oss är alla riders anställda och vi lägger stor vikt vid att bygga en bra arbetsplats för samtliga. Det tror vi är avgörande för att skapa det bolag och slutligen den kundupplevelse vi eftersträvar, kommenterar Carl Tilgmann.

Vill skapa wow-känsla

Kavall landade i augusti 2021 en såddrunda på 50 miljoner kronor – där VNV Global, Inbox Capital, samt ängelinvesterarna Fredrik Jung-Abbou och Samir Bachkani investerade i bolaget. Sedan dess har Kavall gått från att vara verksamt i Vasastan i centrala Stockholm till att öppna fler darkstores i huvudstadens centrala stadsdelar. Numera finns man även i Göteborg och Malmö.

Viktigast för oss är att vi har nöjda kunder, och målet är att alltid skapa en wow-känsla. Det har varit en stor del av framgången hittills i Sverige. Vi är säkra på att vårt erfarna finländska team kommer kunna leverera denna upplevelse till våra nya kunder i Finland, avslutar John-John Tengberg.

Annons