Search
Close this search box.
ANNONS

Klarnas knep efter nya kassalagen - ger kunderna pengar tillbaka

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Fem procent betalar inte i tid.

ANNONS

Ingen har vรคl fรถrmodligen missat att det sedan i somras finns en ny lag gรคllande svenska e-handelskassor. Som ett steg fรถr att minska skuldsรคttningen i samhรคllet bestรคmde regeringen att faktura och andra alternativ som innebรคr kreditbetalning inte lรคngre skulle fรฅ ligga hรถgst upp eller som fรถrifyllt alternativ. Lagen mรถttes av kritik frรฅn flera aktรถrer, inte minst Klarna.

Lร„S ร„VEN: Klarna totalsรฅgar regeringens fรถrbud : "Oerhรถrt orovรคckande"

Nu framfรถr Klarna att allt fรคrre av de som betalar med faktura faktiskt behรถver betala nรฅgra pรฅminnelseavgifter, detta eftersom de helt enkelt allt oftare betalar i tid. Fรถretaget lyfter fram sin app och sina pushnotiser som anledningar till den positiva utvecklingen.

Andelen Klarna-fakturor som fรฅr pรฅminnelseavgift utgรถr nu fem procent av det totala antalet fakturor, och andelen ska ha minskat flera รฅr i rad. Enligt Klarna betalas cirka en halv procent av pรฅminnelseavgifterna aldrig in och gรฅr dรฅ istรคllet vidare till inkasso.

Minskningen av andelen pรฅminnelsefakturor beror nog pรฅ tvรฅ saker. Dels att konsumenterna รคr mer vana vid att handla och betala online, dels att vi har en app med en rad hjรคlpmedel fรถr att komma ihรฅg kommande betalningar sรฅsom tydlig รถverblick รถver fakturor och pushnotiser nรคr fรถrfallodatumet nรคrmar sig. Bland appanvรคndarna รคr det mer ovanligt med pรฅminnelseavgifter jรคmfรถrt med de som enbart fรฅr fakturorna i mailkorgen, sรคger David Fock, global produktchef pรฅ Klarna, i ett pressmeddelande.

Fรถr att fรฅ ner andelen pรฅminnelseavgifter, och alltsรฅ arbeta mot skuldsรคttningen, ytterligare har Klarna nu lanserat vad fรถretaget kallar "The Never Forget Test". Det gรฅr ut pรฅ att kunder som fรฅtt en avgift ska uppmanas att gรถra ett test i Klarnas app, dรคr de fรฅr "vรคrdefulla tips om hur onรถdiga pรฅminnelseavgifter bรคst undviks". Den som utfรถr testet utlovas dessutom รฅterbetalning av en tidigare inbetald pรฅminnelseavgift.

Pรฅminnelseavgifter รคr ett nรถdvรคndigt ont, det mรฅste finnas ett incitament att betala sina fakturor i tid. Men nรคr vi skickar en pรฅminnelseavgift leder det ofta till irritation hos kunden och riskerar att skada vรฅr relation, det รคr dรคrfรถr vi kallar det โ€œnegativa intรคkterโ€. Nu ska vi testa det hรคr initiativet under en period och se om det leder till bra resultat, det vill sรคga att man de facto blir mindre benรคgen att glรถmma nรคsta faktura, sรคger David Fock.

Lร„S ร„VEN: Nya bakslaget fรถr kassalagen: Faktura รถkar i e-handeln

Dela artikeln: