Klickfest under Black Friday – många flockades kring appar

Nära tredubblad ökning.

Svenska konsumenter spenderade 259 procent mer via shoppingappar under årets Black Friday. Detta jämfört med ett genomsnitt baserat på de tre föregående fredagarna. Det visar statistik från bolaget Apps Flyer, ett USA-baserat SAAS-bolag – som bland annat hjälper företag med marknadsföring och annonsering i mobilmiljön.

LÄS ÄVEN: Rapport: Allt fler shoppar med appar – ”kan slå rekord”

Annons

Ökningen på 259 procent var den största i sitt slag i Europa, jämte Tyskland (också plus 259 procent), enligt bolagets statistik. Därefter följde Storbritannien (+138), Spanien (+195), Tyskland och Frankrike (+151).

Totalt installerades det 24 procent fler shopping-appar under Black Friday i Sverige, jämfört med de tre tidigare fredagarna i november.

Lägre köpesummor

Däremot laddades det i Europa ner 43 procent färre appar. Slutsatsen är att konsumenterna har börjat återvända till de fysiska butikerna igen. Trenden är tydlig i hela Europa, utom i Ryssland där installationerna i år ökade med 56 procent.

Den totala köpesumman under Black Friday var i år också något lägre i regionen, jämfört med i fjol. Snittsumman ökade i år med i snitt 4 procent.

Annons