Snuskaoset: Konsumentverket backar – slutar ge råd till e-handeln

"Har bestämt oss för att avstå".

"Otroligt frustrerande och så klart jobbigt företagsmässigt". Så beskrev Markus Lindblad, Head of external Affairs på Snusbolaget, tidigare i veckan situationen som hans företag sedan en tid tillbaka befinner sig i.

Bakgrunden är att Konsumentverket  - trots att riksdagen motsatt sig upplägget - valt att skilja på e-handel och fysiska butiker när det kommer till regler för att marknadsföra tobak.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Snusbolaget befarar stämning efter regelkaos

Enkelt förklarat har Konsumentverket valt att inte räkna nätbutiker som försäljningsställen, vilket - med myndighetens sätt att se på saken - innebär att nätbutikerna inte får lägga upp de "kommersiella budskap" som är tillåtna i fysiska butiker. Orättvist och felaktigt, enligt Snusbolagets sätt att se på saken.

Sedan våra artiklar i ämnet publicerades i måndags har dock Konsumentverket valt att backa. Nu kommer myndigheten att vänta in ett nytt riksdagsbeslut innan fler så kallade allmänna råd ges till nätbutiker gällande marknadsföring av tobak.

Vi har bestämt oss för att avstå från att lämna allmänna råd avseende just marknadsföring av tobaksvaror i webbutiker, fram till dess att frågan har prövats eller att riksdagen antagit lagförslag på området. Vi kommer fortfarande att utfärda reviderade allmänna råd i övriga delar, skriver Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket, till Ehandel.

"Ska kunna ha bilder på snusdosor"

I en artikel på nyhetssajten Dagens Opinion framgår det att regeringen i form av socialutskottet står på Snusbolagets sida i debatten.

Vi har gjort ett enat tillkännagivande i socialutskottet kring snus och näthandeln. Det vi i huvudsak säger är att det ska gå att sälja snus på nätet som idag och de ska kunna ha sina bilder på snusdosor, säger Kristina Nilsson, riksdagsledamot för Socialdemokraterna, till nyhetssajten.

Ett glädjande besked, enligt Snusbolaget.

Vi är jätteglada över att riksdagen håller ihop och är enig kring att det Konsumentverket gör är fel. Riksdagen anser att Konsumentverket borde avvakta till den nya lagen är på plats, säger Markus Lindblad.

Annons
Annons

Som vi tidigare berättat har Konsumentverket inlett ett tillsynsärende mot Snusbolaget. Trots att myndigheten backat angående sina riktlinjer till e-handeln, är ärendet fortsatt pågående. Någon respons från Snusbolaget har ännu inte inkommit.

Vi har inte hunnit svara men vi får ju titta på det vid tillfälle, säger Markus Lindblad.

Kritiseras för "julesnus"

I det aktuella ärendet kritiserar myndigheten Snusbolaget för flera fall av tveksam marknadsföring. Det handlar till exempel om uttryck som "Alla hjärtans dag med snustouch" och "Julesnuset är tillbaka", samt uppmaningar om specialpriser, flerpack till lägre pris och fri frakt över en viss gräns. Myndigheten ställer sig också frågande till möjligheten att betygsätta olika snussorter och att det över huvud taget går att prenumerera på snus.

Enligt Markus Lindblad är ovanstående dock exempel på ett snårigt regelverk, där det inte är helt tydligt vad som är marknadsföring och vad som får räknas som ett kommersiellt budskap.

Det är egentligen sådana frågor som har diskuterats i all oändlighet. I deras anmärkning mot oss finns massor man kan förhandla om.

LÄS ÄVEN: Konsumentverket: "Vi har inlett ett tillsynsärende mot Snusbolaget"

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!