Kraftbesked från Axfood: Superresultat och nytt B2C-koncept

"Stort fokus på att ställa om".

Det tredje kvartalet blev en riktig succé för Axfood, som nu på morgonen presenterar färska siffror. Koncernens omsättning steg under perioden juli till och med september med 5,5 procent till drygt 13,4 miljarder kronor. Samtidigt växte rörelseresultatet med 11,3 procent till 796 miljoner kronor.

Kvartalet präglades av ett ändrat köpbeteende hos konsumenterna som en följd av coronaviruset, Covid-19. En ökad konsumtion av mat i hemmen påverkade försäljningen positivt. Vissa verksamheter med exponering mot café och restaurang och gränshandeln samt i flödeslägen där kundtillströmningen minskat markant påverkades dock negativt, om än i mindre utsträckning än under andra kvartalet, skriver Axfood i ett pressmeddelande.

Annons

I samband med att de nya siffrorna släpps meddelar Axfood att företagets grossistverksamhet Snabbgross ska lansera en verksamhet för konsumenter. Den har fått namnet Snabbgross Club och kommer att rulla sut i slutet av året.

Willys sticker ut

Även i övrigt trycker Axfood på vikten av att ställa om verksamheten, inte minst med tanke på rådande pandemi.

Axfood fortsätter att ta marknadsandelar och särskilt utmärkande är tillväxten för butikskedjan Willys som stärker sin position som Sveriges ledande lågpriskedja. Tredje kvartalets resultat var starkt och trots utmaningar inom delar av verksamheten förbättrade vi vår lönsamhet. Rådande pandemi ställer höga krav på våra verksamheter, vilket innebär ett stort fokus på att ställa om för att möta förändrade kundbehov och beteenden. Trots detta fortsätter vi att i hög takt utveckla vår verksamhet inom många områden, säger koncernchef och vd Klas Balkow i en kommentar.

LÄS ÄVEN: Axfoods e-handel slog 700 miljoner under Q2

Annons