Kriskedjan tar in VD-veteran: ”Bolaget är redo”

"Ser stora möjligheter för ökad försäljning med god lönsamhet".

Den som har följt Venue Retail Group, som bland annat ligger bakom Accent, Rizzo och Morris, vet att det har varit många turer i företagets rekonstruktionshistoria som började i november i fjol. Företaget har bett om mer tid två gånger och ansökt om konkurs en gång, vilken man dock dragit tillbaka lika fort för att fortsätta med rekonstruktionen.

LÄS ÄVEN: Nytt hopp för kedjan – ska klara rekonstruktionen med statligt stöd

Annons

Mitt i allt det här meddelande bolagets vd och koncernchef Jonas Ottosson att han säger upp sig. Den första juni kommer han att lämna företaget och nu är det även klart vem som blir Jonas efterträdare.

Styrelsen för Venue Retail Group har utsett Lars Fins till ny vd. Han ska ha lång erfarenhet från bland annat snabbrörliga produkter i sällanköpshandeln.

Lars Fins stora erfarenhet av nordisk detaljhandel, marknadsföring och verksamhetsutveckling kommer att vara en stor tillgång för bolaget. Att han dessutom har varit med i turn-aroundprocesser tidigare passar VRG utmärkt. Bolaget har under de senaste åren genomgått stora förändringar och Lars bakgrund, erkända driv och erfarenhet blir en viktig pusselbit nu när bolaget är redo att ta nästa steg i förändringsresan, säger Tommy Jacobson, styrelseordförande i Venue Retail Group, i ett pressmeddelande.

Lars Fins kommer närmast från företaget Blomsterboda där han har varit vd sedan 2017, och tidigare har han även varit vd för hälsokedjan Life Europe i 8 år. Lars är även medgrundare av färdigmatskonceptet Gooh som lanserades 2005. Dessförinnan har han även varit marknadsdirektör på Coop Sverige.

Venue Retail Group har bra butiker i bra lägen. Tillsammans med starka varumärkesleverantörer och en bra bas med välkända egna varumärken ser jag stora möjligheter för att utveckla bolaget mot ökad försäljning med god lönsamhet, säger Lars Fins.

Bolaget har kontroll över värdekedjan och kommunikationen med slutkunden, bland annat genom en stor och lojal kundklubb och en växande onlineverksamhet, vilket är avgörande i dagens detaljhandel. Med en rad ytterligare förändringar och åtgärder ser jag stora möjligheter att bolaget ska bli lönsamt och framgångsrikt.

Annons