Kunderna kräver grön frakt – ökade med 32 procent

Hållbara tillval alltmer populärt.

Hållbarhet är högt upp på agendan inom e-handeln och efterfrågan på gröna alternativ ökar. Det har inte minst DHL märkt av under den minst sagt shoppingintensiva månaden.

Den tyska logistikjätten summerar årets siffror och kan konstatera att tillvalet ”Skicka Grönt” fick ett rejält lyft, inte minst under årets Black Friday. Totalt användes det 32 procent mer, jämfört med motsvarande period förra året.

Annons

Volymerna av paket i våra terminaler, hos ombuden och hos våra chaufförer har varit ännu högre än samma period 2018. Våra omfattande förberedelser inför högsäsongen med fler medarbetare, högre kapacitet och utökade öppettider har gjort att vi trots högre volymer har lyckats hålla vår kvalitet och därmed haft en hög kundnöjdhet. Alla medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb under denna intensiva period, säger Lena Arvidson, inrikeschef på DHL Freight Sverige.

LÄS ÄVEN: Nyheten på nya nätverket: Svanenmärkt frakt på gång

Just hållbar frakt är en den kanske tuffaste nöten att knäcka för branschen just nu. När Ehandel var på plats på både Postnords "paketresan" och Columbus nya hållbarhetsnätverk stod det klart att det här man vill se nästa stora kliv.

LÄS ÄVEN: PostNord ska leda kampen mot paketluft: ”Vi har ett ansvar”

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!