Lager 157 slog 1,2 miljarder: ”Ett avgörande beslut”

"Har gjort allt vi kan".

Lager 157 ökade med nära 15 procent under 2020 och landade på drygt 1,2 miljarder kronor. Samtidigt lyckades man förbättra vinsten med 11 miljoner och summera ett rörelseresultat på 200 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Lager 157 ökade 200 procent: ”En stor sak för oss”

Annons

Vi har jobbat riktigt hårt med att driva vår verksamhet och säkerställa att vi hela tiden är relevanta och kundfokuserade. Under 2020 var det viktigare än någonsin, säger Stefan Palm, grundare och vd för Lager 157, till Ehandel.

Resultatet är en konsekvens av bra agerande i hela organisationen. Butiks- och e-handels-teamen har gjort ett fantastiskt jobb, men även logistik- och sortimentsidan har bidraget starkt.

Under 2020 öppnade företaget sex nya butiker trots en rådande pandemi och osäkerhet i samhället. Idag har kedjan totalt 51 butiker i Sverige, Norge och Finland samt tillhörande lokal e-handel på dessa marknader.

Det har varit ett utmanande år, men vi har gått ur det stärkta vilket känns bra. Jag tror att det var ett avgörande beslut att fokusera på att fortsätta gå framåt och utveckla oss trots att pandemin gav nya utmaningar. Jag tror också att det var en viktig signal att vi gick ut med att ingen skulle sägas upp eller permitteras, säger Stefan Palm.

En annan sak som kedjan väljer att ta upp i rapporten är bolagets hållbarhets-och transparens-insatser. Lager 157 skriver att man har påbörjat en analys, både internt och tillsammans med sina leverantörer, av miljöpåverkan kopplad till företagets produkter, tillverkning och konsumtion.

Produktionen sker vid etablerade tillverkningsenheter i främst Bangladesh och Kina, med kompletterande tillverkning i Turkiet och Indien.

En systematisk kartläggning av internationella leverantörers hantering av mänskliga rättigheter och sociala förhållanden är pågående. Varuinköp görs företrädesvis via svenska agenter, med organisation och hög närvaro på plats vid tillverkning för kontroll av kvalitet och arbetsförhållanden.

I år ska företaget öppna minst nio nya butiker, och under 2022 ska man fokusera ännu mer på en nordisk expansion. Och så här långt, under 2021, säger Stefan att verksamheten har gått bra.

Annons

Vårt baskoncept är uppskattat av kunderna och vi har öppnat ett antal nya butiker så det känns bra. Vi har fortsatt ta marknadsandelar i nästan alla segment, säger Stefan Palm och avslutar med:

Det vi fokuserar på är att göra ett riktigt bra jobb varje dag och varje vecka i varje enskilt kundmöte. Gör vi det har vi gjort allt vi kan. Sen får vi se var vi landar omsättnings- och resultatmässigt i år.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!