Under 2024, året då norska Europris blev ensam ägare efter att ha köpt de återstående 80 procenten av bolaget, höll ÖoB sin omsättning relativt stabil. Den minskade marginellt från cirka 4,1 miljarder kronor 2023 till strax över 4 miljarder kronor 2024.
Det är på resultatsidan som den stora dramatiken utspelar sig. Rörelseresultatet rasade till en förlust på drygt 300 miljoner kronor. Det kan jämföras med en förlust på 27 miljoner kronor året innan. Därmed föll rörelsemarginalen från -0,7 procent till -7,5 procent.
En betydande del av den stora förlusten kan direkt kopplas till den omstruktureringsprocess som de nya ägarna har inlett. I en intervju med Market tidigare i juli förklarade Europris vd, Espen Eldal, att kedjan behöver en fundamental uppgradering.
LÄS ÄVEN: ÖoB makeover: Nytt koncept ger resultat - "uppgradering är nödvändig"
ÖoB har varit underinvesterat och stått stilla i många år. Det vi gjort hittills är långt ifrån tillräckligt för att nå de resultat vi önskar. Om det ska bli en attraktiv och spännande shoppingdestination för befintliga och nya kunder måste konceptet uppgraderas avsevärt. Den moderniseringsprocessen har vi nu påbörjat, sa Espen Eldal.
Under 2024 etablerades inga nya varuhus. Däremot återöppnade butiken i Boländerna i Uppsala efter att ha varit stängd i nästan ett år till följd av en brand.
Trots det tuffa resultatet ser ÖoB ljust på framtiden. I årsredovisningen uttrycker ledningen en förväntan om positiv tillväxt under 2025. Framgången ska drivas av flera nyckelinitiativ.
Tillväxttakten för 2025 förväntas bli positiv jämfört med 2024, driven främst av starka kampanjer, införandet av gemensamt sortiment med Europris och en ökad kundupplevelse. Fokus i den löpande driften ligger fortsatt på att underhålla och utveckla befintliga enheter, skriver ÖoB i rapporten.