ANNONS

Lågpriskedjan tappar 300 miljoner - nya ägaren har en plan

Espen Eldal, vd (Foto: Europris)
"Långt ifrån tillräckligt".

Tidigare i år granskade Ehandel.se lågpriskedjornas varierande strategier för e-handel. Granskningen visade att vägvalen skiljer sig markant, från fullskaliga onlinesatsningar till obefintlig digital försäljning, och att en stark e-handel inte är en automatisk garanti för lönsamhet. Aktörer som Rusta och Biltema har med begränsad e-handel visat starka resultat, medan andra kämpar med lönsamheten trots stora digitala investeringar.

I den genomgången stack en kedja ut med röda siffror: ÖoB. Nu har bolagets färska årsredovisning för 2024 landat hos Bolagsverket, och den avslöjar det fulla djupet av de utmaningar kedjan står inför under sin pågående transformation.

ANNONS

Under 2024, året då norska Europris blev ensam ägare efter att ha köpt de återstående 80 procenten av bolaget, höll ÖoB sin omsättning relativt stabil. Den minskade marginellt från cirka 4,1 miljarder kronor 2023 till strax över 4 miljarder kronor 2024.

Det är på resultatsidan som den stora dramatiken utspelar sig. Rörelseresultatet rasade till en förlust på drygt 300 miljoner kronor. Det kan jämföras med en förlust på 27 miljoner kronor året innan. Därmed föll rörelsemarginalen från -0,7 procent till -7,5 procent.

En betydande del av den stora förlusten kan direkt kopplas till den omstruktureringsprocess som de nya ägarna har inlett. I en intervju med Market tidigare i juli förklarade Europris vd, Espen Eldal, att kedjan behöver en fundamental uppgradering.

LÄS ÄVEN: ÖoB makeover: Nytt koncept ger resultat - "uppgradering är nödvändig"

ÖoB har varit underinvesterat och stått stilla i många år. Det vi gjort hittills är långt ifrån tillräckligt för att nå de resultat vi önskar. Om det ska bli en attraktiv och spännande shoppingdestination för befintliga och nya kunder måste konceptet uppgraderas avsevärt. Den moderniseringsprocessen har vi nu påbörjat, sa Espen Eldal.

Under 2024 etablerades inga nya varuhus. Däremot återöppnade butiken i Boländerna i Uppsala efter att ha varit stängd i nästan ett år till följd av en brand.

Trots det tuffa resultatet ser ÖoB ljust på framtiden. I årsredovisningen uttrycker ledningen en förväntan om positiv tillväxt under 2025. Framgången ska drivas av flera nyckelinitiativ.

Tillväxttakten för 2025 förväntas bli positiv jämfört med 2024, driven främst av starka kampanjer, införandet av gemensamt sortiment med Europris och en ökad kundupplevelse. Fokus i den löpande driften ligger fortsatt på att underhålla och utveckla befintliga enheter, skriver ÖoB i rapporten.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se