Maskinklippet slår 130 miljoner: ”Sälja på Amazon? Absolut inte”

Har redan slagit hela förra årets omsättning.

Året var 2018 när investmentbolaget Verdane gick in som majoritetsägare i e-handeln Maskinklippet. Företaget hade då haft flera år av en närmast explosiv tillväxt, men just under 2018 fått se omsättningen backa lite.

LÄS ÄVEN: E-handelsraketen säljs: "Fortsatt utveckling ställer andra krav"

Annons

Maskinklippet tillbringade det året med att göra flera större investeringar, exempelvis i en förbättrad plattform. Dessutom blev 2018 års sommar, som var den varmaste och torraste på många år, ingen hit för ett företag som säljer maskiner för bland annat trädgårdsskötsel.

Det var ett sådant år som man bara vill lägga bakom sig. Men nu har vi trimmat verksamheten, rustat oss tekniskt och byggt upp den kompetens vi behöver. Så nu tuggar det på bra igen, säger Stefan Olsson, vd på Maskinklippet.

"Gynnas av hemestrandet"

Och att det "tuggar på" är knappast någon överdrift. 2019 nådde företaget 130 miljoner kronor i omsättning, vilket var ett rejält kliv uppåt från de cirka 83 miljoner som omsattes under 2018. Då pågick verksamhetsåret förvisso mellan andra datum.

Den starka utvecklingen har fortsatt under 2020.

Ja, vi har haft en stark tillväxt. Vi är väldigt gynnade av det här hemestrandet som många ägnar sig åt i år. Faktum är att vi redan har passerat 2019 års omsättning så det blir en stark tillväxt även i år.

Stefan Olsson har förstås, precis som resten av e-handelssverige, nåtts av nyheten om Amazons svenska lansering.

Kan du tänka dig att sälja era varor där?

Nej, nej. Absolut inte. Där är varje maskin bara ett artikelnummer. Vi har nischat oss och byggt upp kompetens med kundtjänst inhouse. Det ska kännas tryggt att handla på Maskinklippet, något som är viktigt inte minst eftersom vi säljer kapitalvaror. En servande nischad fackbutik är det vi är och ska vara.

Annons

"När helvetet är över"

Enligt Stefan Olsson var beslutet att ta in Verdane som majoritetsägare direkt kopplat till att bolaget behövde kompetens och kunnande snarare än kapital. Och av allt att döma var det ett korrekt beslut - de senaste månaderna har som sagt fört med sig en rejäl orderingång.

Företagets vd tror att corona-effekten kan hålla i sig.

Det här är inte över än, det ska man ha klart för sig. Men jag tror att det här även på sikt har lett till att folk får andra prioriteringar och inser att det finns mycket att upptäcka även på hemmaplan. Det ökade intresset för att se över sitt hus och sin trädgård tror jag kommer att hålla i sig även när det här helvetet är över.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!