Miljonregn över startupen för sköna businesskläder

"Säger ganska mycket om vår produkt".

Det var senast i april som klädmärket MWH of Sweden tog in ett antal kända investerare, och nu fortsätter investeringsresan.

LÄS ÄVEN: Kända e-handelsprofiler går in i klädstartup: ”Tror starkt på idén”

Annons

Då var det ett gäng män som klev in i bolaget. Närmare bestämt Pelle Gustafsson, en av grundarna till Outnorth, paidsocial-experten Jonas Carlström samt Mikael Karlsson, vd på Sigma Technology Embedded Group.

Nu viktar bolaget upp med en rad kvinnliga namn, som också tror på klädföretaget som satsar på funktionella businessplagg. Nya investerare är Anna Nordlander, Mia Langborg Ziherl, Zeinab Daugaard och Maria Ottosson.

Anna Nordlander är känd som Amazon-expert och är även författare till boken Amazonkoden.

Jag som älskar tränings- och mjukisbyxor var såld redan när jag hörde första meningen på pitchen. En kostym som är lika skön som träningskläder. Jag är övertygad om att MWH:s produkter ligger helt rätt i tiden och att teamet med Maria Seraki och Michelle Malm i spetsen är helt rätt för att lyckas göra MWH till en framstående global aktör, säger hon i en kommentar.

Maria Ottosson är ägare av Älvsbacka fastigheter, Mia Langborg Ziherl är entreprenör inom hotellbranschen och Zeinab Daugard är vd på Hercare.

Bolaget har nu tagit in 7 miljoner i riskkapital och 64 procent av bolaget sägs ägas av kvinnor.

Det säger ganska mycket om vår produkt och vårt team att vi lyckats lansera under en pandemi och att vi lyckats få in kapital för att skala upp under en ganska volatil period om man tittar till omvärlden. Vår försäljning går från klarhet till klarhet och redan under september månad nådde vi en nettoförsäljning på över 2 miljoner kronor för 2022, trots förseningar i produktionen, säger grundaren Maria Seraki.

Pengarna ska användas för att producera kläder i större skala, marknadsföring och internationalisering.

Annons

Annons