Möbel- och inredningsföretaget Sweef, med huvudkontor i Stockholm, ökade sin nettoomsättning till 272 miljoner kronor för koncernen under 2024, en uppgång från 213,8 miljoner kronor föregående år.
Samtidigt förbättrades rörelseresultatet avsevärt, från en förlust på -11,9 miljoner kronor 2023 till -2,3 miljoner 2024. Årets resultat för koncernen landade på -1,8 miljoner kronor, att jämföra med -11,4 miljoner kronor året innan.
Strategiska förvärv och internationell expansion
Flera viktiga händelser under året har bidragit till utvecklingen. Bolaget förvärvade Nufferton AB under det tredje kvartalet och har etablerat lagerhållning och försäljning i USA för produkter under varumärket Happy Fluffy Cloud.
Sweef, som främst säljer via sina e-handelsplattformar, har även showrooms i Stockholm, Oslo och Berlin. Den svenska marknaden står för den största försäljningsvolymen.
Organisationen har också stärkts med flera nyckelpersoner inom logistik, inköp och supply chain, samt en ny CFO. Personalstyrkan har vuxit till cirka 40 heltidsanställda.
Riskkapitalbolaget har kontrollen
I förvaltningsberättelsen framgår en tydlig framtidstro och ett starkt fokus på hållbarhet.
Sweef står väl rustat för fortsatt tillväxt med ett tydligt fokus på kvalitet, kundupplevelse och hållbar produktutveckling, skriver bolaget.
Man planerar att vidareutveckla sortimentet, expandera digitalt och stärka sin närvaro på både befintliga och nya internationella marknader.
Trots den positiva utvecklingen pekar årsredovisningen även på riskfaktorer som den globala konjunkturen, valutafluktuationer och intensiv konkurrens inom e-handeln. Bolaget menar dock att man aktivt arbetar för att minimera dessa risker genom bland annat ett starkt varumärkesarbete och ett differentierat produktsortiment.
Riskkapitalbolaget eEquity är numera majoritetsägare i Sweef AB.