Modegigantens nya rekordkvartal – sålde för 50 miljarder

Online ökade med 67 procent.

Modekoncernen Inditex, som står bakom ett antal kedjor som bland annat Zara, Massimo Dutti, Pull&Bear och Bershka, sålde för sålde för nära fem miljarder euro, runt 50 miljarder kronor, under det första kvartalet i år som för bolagets del började i februari. Rörelseresultatet (EBITDA) landade samtidigt på 1,2 miljarder euro, vilket motsvarar cirka 12 miljarder kronor.

LÄS ÄVEN: Stat kräver svar – Zara anklagas för kulturell appropriering

Annons

Man rapporterar även att bolagets onlineverksamhet fortsätter att växa i alla koncept och på alla marknader. Totalt ökade försäljningen med 67 procent under perioden.

Sedan det första kvartalet gick i lås har bolaget klivit in på hittills okänd mark. Man har nämligen lanserat sminkprodukter under varumärket Zara. Zara Home och Bershka har även nylanserat sina varumärkesprofiler. Något som redan ska ha gett effekt. Under perioden första maj till sjätte juni noterade man en försäljningsökning med 102 procent, både online och i butik.

Det är dock viktigt att komma ihåg att antalet försäljningstimmar var tio procent lägre under samma period i fjol på grund av pandemin. Jämför man tillväxten under den angivna perioden i år och 2019, är tillväxten fem procent.

Annons