Search
Close this search box.
ANNONS

Modekedjornas år - försäljningen backade 83 miljarder

Izabella Borowska
izabella@influens.se

Dela artikeln:

Resultatet sjönk 40 procent.

ANNONS

Bakom de globala modekedjorna Zara, Massimo Dutti, Pull&Bear, Oysho, Bershka och Stradivarius står koncernen Inditex som nu redovisar sina siffror det senaste verksamhetsåret som sträcker sig från första februari 2020 till sista januari 2021. Man visar samtidigt även upp siffrorna för verksamhetsårets sista kvartal.

LÄS ÄVEN: Zara fälls i Sverige för sjukligt smal modell: ”Ingen annan har klagat”

Under bolagets fjärde kvartal minskade försäljningen med nästan sex procent, och uppgick till 6,3 miljarder euro, vilket motsvarar runt 64 miljarder kronor. Samtidigt ökade ebitda-resultatet med 19 procent och summerades till 1,2 miljarder euro.

För helåret sjönk omsättningen med nära 30 procent och landade på drygt 20 miljarder euro, cirka 203 miljarder kronor. Ebitda-resultatet blev 4,5 miljarder euro, vilket är ett tapp på 40 procent.

I rapporten skriver koncernen att anledningen till försäljningstappet främst är effekter av pandemin, bland annat har nedstängningarna i flera länder påverkat försäljningen i de fysiska butikerna.

Massimo Dutti backade mest

Den kedja som backade mest under det senaste året är Massimo Dutti, med 37 procent. Kedjans försäljning uppgick till 1,2 miljarder euro. På andra plats nerifrån kom Bershka vars omsättning sjönk med 30 procent och landade på 1,7 miljarder euro.

Zara, inklusive Zara Home, minskade med 28 procent och summerades till 14 miljarder euro. Och Pull&Bears omsättning sjönk med 26 procent, och landade på 1,4 miljarder euro. Stradivarius backade samtidigt med 23 procent, försäljningen uppgick till 1,3 miljarder euro.

Minst backade Oysho, med 13 procent, men varumärket har dock inte kommit upp i samma försäljningvolymer som de övriga kedjorna. Oyshos omsättning landade på 522 miljoner euro.

Dela artikeln: