Försäljningen i e-handeln backar. Totalt rör det sig om en nedgång med hela 17 procent sedan i fjol. Det är framför allt de hävda restriktionerna som ligger bakom, enligt Svensk Handel. De slopades den 9 februari.
LÄS ÄVEN: Svensk Handel bekräftar: E-handeln minskar kraftigt
Samma mönster ser vi på matsidan, men sedan fem månader tillbaka. Försäljningen i fysiska matbutiker ökade med 4,2 procent i februari, medan den minskade med hela 18,8 procent på nätet. Kategorin hemleverans föll med 11,9 procent – och upphämtning i butik, click and collect, med 25,1 procent.
Det ska dock sägas att jämförelsetalen från februari 2021 är extrema. Då ökade mathandeln online, med stark draghjälp från pandemin, med hela 143,2 procent.
LÄS ÄVEN: Fortsatt kräftgång för e-handlad mat – men från rekordhöga nivåer
Mathems vd Johan Lagercrantz är av det skälet inte oroad.
Förra årets februarisiffror präglades starkt av pandemin. I dag har vi ett helt annat läge och det är naturligt med lägre siffror än förra året. Och vi är glada att "online to home" minskar mindre än "click and collect", vilket vi tolkar som att hemleveranser ger större kundvärde, säger han.
Inte förvånande
Fabiola Wikström, e-handelschef på Hemköp som erbjuder click and collect-upplägg, är inte heller överraskad över nedgången.
Det är inte förvånande nu när pandemin i stort sett är över. Folk har börjat handla mera i fysisk butik igen, plus att vi nu möter oerhört starka siffror från fjolåret vad gäller näthandeln, säger hon och fortsätter:
Med pandemin fick vi fler nya kunder, som nu fortsatt e-handlar, men som i större utsträckning än tidigare kompletteringshandlar i fysisk butik. Speciellt märkbart är detta i storstadsbutikerna. Men vi ser en fortsatt utveckling av vår e-handel och ett ökat kundintresse.
"Brinnande pandemi"
Johanna Eurén, presskontakt på Willys, vill egentligen inte uttala sig om försäljningssiffror, utan hänvisar till ägaren Axfoods kvartalsrapport i slutet av april.
Men om man ska kommentera dagligvaruindex-siffrorna så kan man konstatera att det i februari förra året var brinnande pandemi och enorma ökningstal på e-handeln. Därmed är det inte konstigt att marknaden backar när man tittar på en enskild månad så här, säger hon tillägger:
Intresset för att e-handla är fortsatt stort, även om det inte är samma enorma tillväxt som det var förra våren. Många upptäckte fördelarna med att e-handla under pandemin och fortsätter att göra det, men man har också återgått till att göra fler inköp i fysiska butiker.