Nelly vänder till röda siffror: ”Svagare än förväntat”

"Ska bara fokusera på Norden".

Nelly.com, modesajten för både kvinnor och män, redovisar sitt fjolår. Under 2019 ökade omsättningen med 5 procent och landade på 1,4 miljarder kronor. Dock vände det tidigare positiva rörelseresultatet till röda siffror. Det sjönk med -111 procent, från +33,4 miljoner kronor till drygt -3,6 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Nellys nya VD om den dramatiska starten: ”Ett sätt att förbereda oss”

Annons

Lönsamheten har under andra halvan av året varit svagare än förväntat. Lägre tillväxt än planerat kombinerat med ökad konkurrens och höga ingående lagernivåer har medfört att Nelly tvingats rabattera i större utsträckning än planerat. Detta kombinerat med ökade kostnader för marknadsföring har inneburit ett försämrat resultat för helåret, skriver bolaget i rapporten.

På grund av ovanstående har Nelly varit tvungna till att, i början av 2020, varsla 23 anställda i Borås och Stockholm.

Under inledningen av 2020 har bolaget påverkats av Covid-19 vilket inneburit en svagare marknad som krävt ökade kampanjaktiviteter och utförsäljningar som har medfört lägre marginaler. Därtill har sjukfrånvaron varit högre.

Åtgärder har vidtagits i form av korttidspermitteringar samt allmänna kostnadsbesparingar. Bolaget har aktiverat krisledningsgruppen och följer utvecklingen för bolaget noggrant samt är beredda att efterhand vidta fler åtgärder vid behov.

LÄS ÄVEN: Just nu: Nelly permitterar – 180 tjänster berörs

Planen är att Nelly endast ska fokusera på den nordiska marknaden i år.

Utanför Norden kommer de egna försäljningsinsatserna att minska och istället driva försäljning via andra kanaler som exempelvis Zalando. Vi arbetar aktivt och löpande med att sänka bolagets lagernivåer. Med vidtagna åtgärder förväntas bolaget att återgå till lönsam tillväxt under 2020.

LÄS ÄVEN: Bianca Ingrosso får jobb på Nelly – ”kommer bli succé”

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!