Nellys försäljning sjunker: ”Det är naturligtvis tråkigt”

Den nordiska marknaden sviker ej.

Modeföretaget Nellys försäljning sjönk cirka nio procent under årets tredje kvartal, jämfört med samma period förra året, och landade på drygt 300 miljoner kronor.

Nelly ökade bruttomarginalen genom höjd effektivitet, fokus på Norden och lägre returgrad. Lageromsättningshastigheten ökade vilket begränsade rörelsekapitalbehovet, skriver Mathias Pedersen, vd och koncernchef på Qliro, i ett pressmeddelande.

Annons

I Norden var försäljningen relativt oförändrad jämfört med i fjol. Bolaget tappade cirka 2,7 miljoner kronor och summerade omsättningen till 288 miljoner. Utanför Norden sjönk omsättningen med hela 63 procent och landade på 12,5 miljoner kronor.

I linje med bolagets fokus på Norden minskade omsättningen utanför regionen, förklarar bolaget.

Nelly fortsätter att "effektivisera sin organisation" och flyttar 15 tjänster inom sälj- och marknadsföring från Stockholm till Borås. Samtidigt skär man även i den nuvarande organisationen i Borås.

LÄS ÄVEN: Nytt varsel på Nelly – ”tråkigt att vissa får lämna”

Förhandlingen i Borås påverkar cirka 20 tjänster totalt, berättade Kristina Lukes, vd på Nelly, för Ehandel.

Det är naturligtvis tråkigt att vissa medarbetare får lämna oss, men en anpassning av organisationen är nödvändig för att förbättra våra förutsättningar för framtiden.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!