E-handelsföretaget och varumärket Norra Outdoor kickstartades bokstavligen 2018, med en Kickstarterkampanj. Grundarna ville skaka om friluftsbranschen med sitt nya varumärke som satsade på hög kvalitet till lågt pris, med återvunna och ekologiska material.
LÄS ÄVEN: Nytt svenskt online-only brand ska lyfta med Kickstarter
Senast vi hörde ifrån medgrundaren Jacob von Matern var i slutet av 2019.
Det känns som att Norra är på rätt väg och att det finns en efterfrågan. Det ska verkligen bli spännande att se vad nästa år kan ge, sade han då.
Så hur har det gått för Norra? Det nya varumärket klev ju rakt in i en pandemi. Något som vi dock vet inte varit allt för dåligt för just friluftsbranschen.
Uppstartsåren 2018/2019 slutade på 800 000 kronor, men sedan tog det rejäl fart. 2020 levererade en omsättning på lite över 3 miljoner kronor och i fjol så steg den till 4,4 miljoner. Alla år har varit lönsamma och 2021 landade rörelseresultatet på över 400 000 kronor.
Det var ett kul och spännande år i fjol, vi lanserade ytterligare en produkt precis innan årsskiftet vilken var efterlängtad. Och i år har vi tagit ytterligare steg med fokus på att designa och producera så bra produkter vi kan, säger Jacob von Matern till Ehandel.
Företaget har förstås breddat sedan man lanserade sin första produkt, som var en friluftsbyxa. Nu säljer bolaget en drös olika friluftskläder och nyligen gav man sig även in bland skärpen.
Nu senast, precis innan sommaren, lanserade vi ett skärp och sände live inifrån fabriken Fauna i Rättvik, i samband med att sömnadsproduktionen satte igång, berättar Jacob von Matern.
Hur ser det ut under 2022?
Våren har varit bra. Det andra kvartalet hade en riktigt bra omsättning och vi har några nya spännande produkter i pipen, säger Jacob von Matern.
Norra verkar alltså inte bara ha tagit sig igenom pandemin, utan omvärldssituationen ser inte heller ut att stoppa framfarten för e-handelsföretaget.