Nu säljer hon sin bebis: ”Vill skala ner” – Boob får nya ägare

"Varit en lång process".

Redan för drygt 22 år sedan, alltså vid millenieskiftet, lanserades Boob Design, som säljer graviditets- och amningsplagg. Försäljningen har främst skett genom den egna e-handelsbutiken, men också via återförsäljare.

Men nu har grundaren och vd:n Mia Seipel bestämt sig för att sälja sin bebis, rapporterar Breakit. Köpare är Bare Collective som ägs av riskkapitalbolaget Pivot, nischat inom e-handelsförvärv, med fokus på vad de kallar för "kvinnligt välmående".

Annons

LÄS ÄVEN: Boob i lönsam tillväxt – rekordår med stark e-handelsökning

I Bares portfölj finns sedan tidigare varumärken som Esska, som säljer babytillbehör, leksaksförsäljaren Jabadabado. Samt Visby-baserade Imse Vimse AB, med varumärket Imse nischat inom hygienprodukter till kvinnor – respektive Vimse som säljer hållbara barnsaker.

Detta har inte hänt från en dag till en annan, utan varit en lång process. Bare Collective kontaktade mig för första gången för två år sedan ungefär och vi haft ett pågående samtal sedan dess. Och sedan har jag pratat med andra också. Det är ett ansvar när man driver ett bolag, ett ansvar exempelvis för de anställda. Det är fantastiskt och kul, men nu är jag mogen för att skala ned och göra något mindre och närmare, säger Mia Seipel till sajten.

Mia Seipel säger också att hon inte säljer bolaget för att hon har något konkret nytt projekt på gång. Nu ska hon istället ta lite semester och fundera över vad hon vill göra istället.

Ska omsätta 74 miljoner

Det senaste bokslutet avser helåret 2020. Det året omsatte Boob drygt 49,4 miljoner kronor och presterade en EBIT-vinst på 5,3 miljoner. Siffrorna för 2021 väntas uppgå till ungefär motsvarande nivåer, enligt Mia Seipel. Målet är att öka omsättningen till 74 miljoner till 2024. Vad prislappen för Boob Design landar på vill hon dock inte avslöja. Men alla anställda blir kvar i företaget, även under det nya ägarskapet.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!