ANNONS

Nu växer svenska e-handelsjätten igen: "Tillfredsställande"

Johan Karlsson, koncernchef
"Effektiviseringarna är nu slutförda".

Den svenska e-handelsjätten Dustin presenterar en bokslutskommuniké som visar på en återgång till organisk tillväxt och förbättrad lönsamhet under årets fjärde kvartal. Utvecklingen drivs främst av större företags- och offentliga kunder, medan segmentet för mindre och medelstora företag fortsätter att minska.

ANNONS

Under det fjärde kvartalet, som sträckte sig från juni till augusti 2025, redovisar Dustin en nettoomsättning på 5,06 miljarder kronor, en ökning från 4,99 miljarder under samma period föregående år. Den organiska omsättningstillväxten landade på 3,6 procent, en markant förbättring från 0,1 procent under Q4 2023/2024.

Det är tillfredsställande att kunna redovisa positiv organisk tillväxt och förbättrad lönsamhet i det fjärde kvartalet. Det geopolitiska klimatet är fortsatt osäkert, men marknaden visar tecken på stabilisering med tillväxt bland de större kunderna, säger Johan Karlsson, vd och koncernchef på Dustin.

För helåret 2024/2025 minskade dock nettoomsättningen till 20,41 miljarder kronor från 21,48 miljoner föregående år. Årets resultat blev en förlust på -2,63 miljarder kronor, vilket kan jämföras med en vinst på 53 miljoner kronor året innan. Den stora förlusten förklaras av en tidigare kommunicerad goodwillnedskrivning på -2,5 miljarder kronor.

Företagskunder i fokus

Dustins verksamhet är tydligt inriktad mot företagsmarknaden, vilken är uppdelad i två segment: SMB (Small and Medium Sized Businesses) och LCP (Large Corporate and Public). För helåret 2024/2025 stod LCP för cirka 72 procent av försäljningen, medan SMB, som även inkluderar den tidigare B2C-verksamheten, utgjorde 28 procent.

LÄS ÄVEN: Dustin fimpar privatkunder - efter förlustsiffrorna

Försäljningen sker till stor del online. Under räkenskapsåret 2024/2025 kom cirka 60 procent av försäljningen från onlinekanaler, medan 40 procent skedde offline, vilket inkluderar rådgivande försäljning.

Storkunder driver tillväxten

I det fjärde kvartalet var det LCP-segmentet som stod för tillväxten, med en organisk ökning på 7 procent. Enligt Johan Karlsson har detta främst drivits av hårdvaruuppgraderingar relaterade till att supporten för Windows 10 upphör.

Samtidigt hade SMB-segmentet en negativ organisk tillväxt på -6,3 procent. Justerat för en retroaktiv nettoredovisning av mjukvaruintäkter var den organiska tillväxten för SMB -2,2 procent. Företaget noterar att marknaden för mindre kunder har varit mer återhållsam men förväntas förbättras framöver.

Lönsamheten i Q4 förbättrades, med ett justerat EBITA-resultat som ökade till 83 miljoner kronor från 28 miljoner föregående år. Förbättringen tillskrivs genomförda effektiviseringsåtgärder och lägre rörelsekostnader.

Genomförandet av de tidigare kommunicerade effektiviseringsåtgärderna är nu slutförda och vi har en uttalad ambition att över tid stärka lönsamheten ytterligare. Ett tydligare strategiskt fokus på företagssegmentet samt renodling mot vårt standardiserade tjänsteerbjudande är centrala delar i det fortsatta arbetet, säger Johan Karlsson.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se