Nya e-handeln rusar – då stänger de för konsumenter: ”Kostade mer”

Går all-in på B2B och hoppas på nytt kapital.

Vi har tidigare skrivit om Gustav Dellback, som gick från ICA-handlare till e-handlare när han sjösatte Dellback.se. En e-handel och digital grossist för delikatessbutiker och mataffärer. Nu har man dock gått all-in på det senare.

Under våren valde vi att stänga den egna försäljningen B2C för att bli en renodlat B2B-aktör. Att ta plats på båda marknaderna samtidigt kostade mer resurser än vi hade och valet att satsa på B2B var enkelt då den kanalen visade klart bäst tillväxt, skriver bolaget i sin årsredovisning.

Annons

Bolaget lyckades nämligen att mer än dubbla sin omsättning under förra året, när man gick från 3 till 7,5 miljoner kronor. Och en stor del av förklaringen är just mängden nya, anslutna aktörer. Bara under januari landade man 144 nya butiker och passerade därmed 700 stycken på totalen.

Att redan efter två och ett halvt år lyckats fånga så många butikers intresse känns fantastiskt. Många ligger i startgroparna för att komma i gång, men de flesta är handlande kunder, säger Gustav Dellback.

Bolaget har även en stor mängd producenter ombord. Man har totalt 45 anslutna varumärken, och flera ska stå på kö för att få ta plats i sortimentet. Satsningen på att vara gårdsbutiken på nätet verkar onekligen ha slagit an, när man tittar på försäljningen.

Enkel beställning i vår e-handel, ett handplockat sortiment och snabb leverans är några av anledningarna till att man lockas till oss, säger Gustav Dellback.

"En offensiv plan"

På lönsamhetssidan blev det dock tuffare. Där ökade förlusterna från 2 till 3,1 miljoner kronor. Efter räkenskapsårets slut genomfördes också en andra nyemission, som drog in 2 miljoner kronor.

Styrelsen bedömer att de likvida medel som tillförts genom nyemissionen tillsammans med övrigt kassaflöde är tillräckligt för att säkerställa fortsatt drift och verksamhetens finansieringsbehov under de kommande 12 månaderna, skriver bolaget och fortsätter:

Då vi fortsätter växa och ta plats på marknaden som i övrigt just nu är trög kopplat till omvärldspåverkan gör att vi fortsätter jobba med en offensiv plan för att bli det solklara förstahandsvalet inom nischen.

Bolaget kommer alltså inte att sitta still i båten, trots utmanande tider, och hoppas därför på ytterligare investeringar längs vägen för att ta marknadsandelar.

Annons

Fortsatt snabb tillväxt i sortiment och försäljningsnivåer kommer sannolikt även framåt skapa behov av kapitaltillskott men vi räknar med att vår tillväxt inom överskådlig tid ska flytta oss upp på en nivå där vi har egen lönsamhet, skriver man i rapporten.

"Kan känna oss trygga"

Och trots de röda siffrorna är Gustav Dellback, som äger strax över 55 procent av bolaget, nöjd med de inledande åren.

Vi är ödmjukt stolta över att fortsatt uppvisa en snabb tillväxt i den omvärld vi för tillfället lever i. Trots branschens utmaningar kan vi känna oss trygga med att vi gör skillnad och hjälper våra producenter att nå ut på ett allt bättre sätt, säger han.

LÄS ÄVEN: Hem till gården – nya e-handlaren startar stort och siktar högt

Annons