Nytt hårt slag för XXL – resultatet sjunker med över 140 procent

"Extraordinärt kvartal på många sätt".

När den norska sportkedjan XXL summerade sitt sista kvartal och helåret 2019 var siffrorna enligt bolaget "en besvikelse". Företaget tappade 361 miljoner norska kronor, jämfört med samma period året innan.

Resultatet är en besvikelse. Dåliga vinterförhållanden i de större städerna kombinerat med stora reakampanjer hos våra konkurrenter, resulterade i en negativ jämförbar försäljning, förklarade bolaget då.

Annons

LÄS ÄVEN: Snölös vinter sänkte XXL med 360 miljoner – ”en besvikelse”

I januari välkomnade XXL in en ny vd och koncernchef, Pål Wibe, in i bolaget för att vända företagets negativa utveckling.

Idag redovisar företaget sitt första kvartal i år och konstaterar att man har lyckats vända den tidigare nedåt pekande försäljningskurvan. Den totala omsättningen steg med drygt 7 procent och uppgick till 2,1 miljarder norska kronor, vilket motsvarar cirka 2 miljarder svenska kronor. Däremot fortsatte rörelseresultatet (EBITDA) att sjunka med hela 143 procent och landade på minus 83 miljoner norska kronor, alltså cirka minus 79 miljoner svenska kronor.

Första kvartalet var ett extraordinärt kvartal på många sätt. Covid-19-situationen har påverkat oss alla, och XXL har arbetat hårt för att säkerställa säkerheten för sina anställda och kunder samtidigt som butikerna hålls öppna för drift. Brist på vinterförhållanden i kvartalet i kombination med pandemin har gjort det mycket svårt för alla aktörer i branschen, skriver Pål Wibe i rapporten.

XXL svarade snabbt med stora ansträngningar för att rensa vinterlagret och möjliggöra ett attraktivt och uppdaterat produkterbjudande nästa vinter. Detta ledde till stark försäljning, svaga marginaler men en solid ekonomisk situation som går in i andra kvartalet.

Den jämförbara försäljningen steg med 3 procent under perioden och e-handelsförsäljningen ökade med 35 procent.

I Sverige växte omsättningen med 16 procent och landade på 646 miljoner norska kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) sjönk med 136 procent och summerades till minus 18 miljoner norska kronor.

Framåt är två nya butiksöppningar i Österrike spikade och de ska lanseras under 2020. Redan under första kvartalet i år öppnades även två nya XXL-butiker, en i Norge och en i Sverige.

Annons

I linje med den befintliga tillväxtstrategin kommer XXL att fortsätta investera i nya butiker, e-handelsplattform, befintliga butiker, infrastruktur och IT.

Totalt CAPEX, utgifter för nyutveckling eller nya investeringar, för XXL Group i år förväntas bli cirka 150 till 180 miljoner norska kronor. XXL har även en ambition om ett lager per butik på cirka 25 miljoner norska kronor.

Annons