Snölös vinter sänkte XXL med 360 miljoner – ”en besvikelse”

"Fortsätter tappa marknadsandelar".

Under det fjärde kvartalet tappade sportkedjan XXL både i omsättning och resultat. Omsättningen sjönk med nära 10 procent och landade på cirka 2,3 miljarder norska kronor, vilket motsvarar cirka 2,4 miljarder svenska kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) sjönk till minus 246 miljoner norska kronor, vilket är ett tapp på 361 miljoner jämfört med samma period året innan.

LÄS ÄVEN: XXL lämnar över paketutlämningen till en robot

Annons

Resultatet är en besvikelse och XXL fortsätter tappa marknadsandelar på en tuff sportmarknad, skriver XXL.

Dåliga vinterförhållanden i de större städerna kombinerat med stora reakampanjer hos våra konkurrenter, resulterade i en negativ jämförbar försäljning på 12,2 procent. December och i synnerhet Julförsäljningen var svag. Black Friday levererade ett bättre resultat än förra året med betydligt högre bruttomarginaler och EBITDA, men på lägre volymer. Detta var särskilt fallet för e-handeln.

Försäljningen online minskade med 21,3 procent och landade på 408 miljoner norska kronor under kvartalet, cirka 425 miljoner svenska kronor.

LÄS ÄVEN: XXL avslöjade – erkänner prisfusk

Detta var särskilt drivet av betydligt lägre volymer under Black Friday. XXL förnyar och stärker sitt erbjudande online kontinuerligt, och utvecklar nytt omnikoncept för en mer sömlös kundupplevelse.

I Sverige tappade kedjan 34 miljoner kronor under fjärde kvartalet och summerade en försäljning på 653 miljoner norska kronor, vilket motsvarar cirka 678 miljoner svenska kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) sjönk från plus 26 miljoner norska kronor i fjol till minus 1 miljon norska kronor under Q4 2019.

LÄS ÄVEN: XXL startar året med ny VD: ”Verkligen den bästa kandidaten”

Helårsrapporten såg tyvärr inte ljusare ut för bolaget. Omsättningen minskade med drygt 5 procent och summerades till 8,9 miljarder norska kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) sjönk från 541 miljoner norska kronor under 2018 till 490 miljoner 2019.

Annons

Omsättningen för den svenska verksamheten landade på 2,5 miljarder norska kronor under 2019, jämfört med 2,68 miljarder föregående år. Under året uppgick rörelseresultatet till 99 miljoner norska kronor, vilket är en minskning med 69 miljoner.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!