Ökade e-handeln med 50 procent – snuddar vid 90 miljoner

"Förberedde oss ordentligt".

Byggbranschen gick som tåget under 2020, då pandemin fick många människor att lägga lite extra energi på hem och trädgård.

Det märktes inte minst hos företaget Bra Sommarmöbler, som nu rapporterar en e-handelsökning på 50 procent under fjolåret. Ser man till hela försäljningen - bolaget har också fysiska butiker - uppgick ökningen till 22 procent. Det innebar att den samlade försäljningen under 2020 ökade från 74 till strax under 90 miljoner kronor.

Annons

Inför säsongen 2020 förberedde vi oss ordentligt, vi köpte in flera nya stödsystem för att stötta framförallt kundtjänsten och vårt lager. Samt att vi satsade stenhårt på att skapa content som faktiskt inspirerar för att användas brett i vår marknadsföring, säger Simon Forslund, e-handelsansvarig på Bra Sommarmöbler, till Ehandel.

När Covid-19 först upptäcktes i Sverige såg företaget ett tydligt avbrott i försäljningen. Under våren tog dock affärerna fart igen, framför allt i e-handeln.

När maj 2020 var slut firade vi försäljningsrekord för e-handeln, där vi lyckats komma upp i en försäljning på över 10 miljoner, en ökning med 40 procent mot föregående år. När juni månad sedan var slut firades ytterligare rekord. Den månaden landade på 12 miljoner vilket var en ökning på 110 procent mot föregående år.

"Ett otroligt kundfokus"

Den starka försäljningen fortsatte även under hösten, då Black Week utmärkte sig med en ökning på 300 procent jämfört med motsvarande vecka året innan.

Enligt Simon Forslund består framgångarna åtminstone delvis på att företaget har utvecklat sin organisation.

Vi har gjort en hel del strukturellt arbete inom vår organisation vilket vi fortsatt arbetar med, vi växer ju och blir fler men försöker behålla fördelarna av att vara ett familjeföretag. Vårt framgångsrecept skulle jag säga är ett otroligt kundfokus och en stor lojalitet mot våra medarbetare, alla som jobbar hos oss gör verkligen allt för varandra och våra kunder. Jag ser mycket fram emot att försäljningen ska dra igång ordentligt här inom någon vecka.

Under det kommande året planerar Bra Sommarmöbler att bygga vidare på digitaliseringen i sin verksamhet. Företaget har fått ett digitaliseringsbidrag via Västra Götaland och nu står bland annat ett automatiserat orderflöde, sammankopplade system och nya rutiner på agendan. Under 2021 kommer Bra Sommarmöbler även att vidareutveckla det egna varumärket och att satsa mer på B2B-försäljning, till exempel till hotell, restauranger och kontor.

LÄS ÄVEN: Bra Sommarmöbler testar ny omnikanalsbutik

Annons

Annons