Ökar med nära 50%: ”När det blåser som hårdast måste man kämpa”

Vägrade rea och stod emot viruset.

Vi känner inte av corona i vår webbutik, rapporterade Andreas Weiss, medgrundare på Smilebutiken, häromdagen i ett mejl till Ehandel. Företagets intäkter nådde under de tre första veckorna i mars upp i 1,4 miljoner kronor, vilket innebär en ökning på 48 procent jämfört med motsvarande veckor förra året. Detta trots coronakrisen och att mars brukar vara en av Smilebutikens sämre månader på året. Dessutom blev februari den månad under det senaste året då Smilebutiken ökade allra mest.

LÄS ÄVEN: Smilebutiken växer med kunderna som investerare

Annons

"Reor förstör"

I början av året såg det dock mörkare ut. Företaget, som säljer mode och framför allt ytterplagg, hade köpt på sig varor att sälja, men det visade sig att vädret ville annorlunda.

Vi insåg att det blir liksom inte någon riktig vinter. Vi tog snabbt det okonventionella beslutet att övervintra plagg som underställ, skidkläder, mössor, vantar med mera för att inte traska rakt in i kriget med de panikartade reor som pågick i branschen. Reor förstör och gör att man fokuserar på fel saker, säger Andreas Weiss till Ehandel.

Lösningen blev att packa undan alla vinterplagg för att försöka sälja dem under höst- och vintersäsongen 2020-2021 istället, och att satsa på vårsäsongen med nya infallsvinklar. En strategi som alltså visade sig ge ett lyckat resultat.

Corona är fruktansvärt, både medicinskt och för världsekonomin och för de flesta människor och företag i världen. Hela branscher blir utmanade med gigantiska problem och förändringar som måste göras. När det blåser som hårdast måste man kämpa så att man blåser åt rätt håll. Allt går naturligtvis inte att påverka men mycket gör det faktiskt.

Skulle du säga att ökningen är högre än ni hade förväntat er eller är det mer en normal ökning år för år?

Ökningarna i februari och mars är helt klart över våra prognoser. I februari och mars 2019 ökade vi med 120 procent mot samma månader 2018. Så vi har haft ganska bra siffror att möta i år.

LÄS ÄVEN: Smilebutiken slår 20 miljoner - ökade med 137 procent i Q1

Varför tror du att ni har ökat så mycket just nu?

Annons

Jag tror att våra ökningar de senaste veckorna kan härledas till att en större del av den handel av kläder som har skett senaste veckorna, har skett online. Detta i kombination med ett stort engagemang från våra kunder som alltid visar vägen framåt. Personligen älskar jag att kunna strosa runt i fysiska butiker och lider med alla som har butikshandel som sitt stora fokus.

"E-handeln tar extremt stora delar"

Smilebutiken kommer från början från den fysiska världen och företaget har fortfarande en fysisk butik i hemorten Åkersberga. Andreas Weiss ser dock en risk för att coronavirusets slag mot den fysiska handeln kommer att ge effekt lång tid framöver.

Verkligheten är att den fysiska handeln aldrig kommer att bli densamma. När den värsta problematiken med corona har passerat kommer e-handeln generellt ha tagit extremt stora delar av handeln. Vi är ödmjuka inför de utmaningar som kan uppstå men ser samtidigt möjligheterna när detaljhandels-landskapet till stor del kommer förändras.

LÄS ÄVEN: Expressbolaget: Viruset kommer att ge "blodad tand" på e-handel

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!