Online-handeln backade för Mediamarkt – men nöjd VD

"Trenden med nätbeställningar bröts".

Mediamarkt Sverige – alltså den tyska teknikkedjans svenska del – är här med ett nytt bokslut. Räkenskapsåret är dock brutet och sträcker sig mellan oktober 2021 till och med den 30 september 2022. Så vad visar siffrorna?

Omsättningen minskade med 5,3 procent under räkenskapsåret. Men det framgår inte av pressmeddelandet vad den faktiskt landade på i kronor och ören. Samtidigt förbättrades EBIT-resultatet med 11,7 miljoner kronor för Mediamarkt Sverige. Men återigen går det inte att utläsa några mer konkreta siffror.

Annons

Trenden bröts

Ehandel har sökt vd:n Magnus Håkansson och bett honom återkomma med mer konkreta siffror. Online-försäljningen gick trögt och backade med 9 procent, medan de 29 Mediamarkt-butikerna i Sverige såg sin försäljning minska med 4,6 procent.

Trenden mot att kunderna beställer via internet som har varit tilltagande bröts och minskade marginellt under året. Det är dock fortsatt bättre än innan pandemin. Det gäller för hemleverans och för när kunderna hämtar varorna i butik. Under räkenskapsåret uppgick andelen av bolagets försäljning som initierades digitalt till 25 procent, skriver bolaget.

"Nöjd med vår utveckling"

I maj öppnades ett nytt Mediamarkt-varuhus i Mall of Scandinavia i Solna, medan varuhuset i Jönköping öppnades igen efter en omfattande renovering.

Trots en cyberattack under högsäsongen, i början av det finansiella året, och därtill en avmattning av efterfrågan under året på grund av oron i omvärlden, har vi ändå förbättrat vårt resultat tack vare det fortsatta genomförandet av vårt förändringsprogram. Programmet inkluderar omstruktureringsåtgärder, operativt effektiviseringsarbete, såväl som kundfokuserad verksamhetsutveckling, kommenterar Magnus Håkansson och fortsätter:

Snart finns dock inte Mediamarkt på den svenska marknaden i sin nuvarande form längre. Detta efter att norska Power nyligen köpte upp den tyska jättens svenska verksamhet. Mediamarkt behåller dock ett ägande i den svenska verksamheten på 20 procent.

Jag är nöjd med vår utveckling. Arbetet med förbättringar av vårt omnikanal-erbjudande, som vi bedömer är marknadens bästa, har ytterligare stärkt vår konkurrenskraft under året.

LÄS ÄVEN: Powers VD avslöjar MediaMarkt-planerna: ”En framtida succé”

Annons
Annons