Onlineexplosion hos Lyko: ”Skönhet går ofta bättre”

Ökade nära 40 procent.

E-handlaren Lyko rapporterar idag sina siffror för årets första kvartal, januari till den sista mars. Trots stora oroligheter i omvärlden så växer hårvårdsbutiken med nära 25 procent. Räknar man bara med nätförsäljningen så är tillväxten dock ännu starkare.

Vi uppnådde en total tillväxt om 24,8 procent under första kvartalet, samtidigt som vi genomförde flytten till vårt nya lager. Kundtillströmningen Online utvecklades starkt med en försäljningstillväxt på 38,9 procent. 2020 startade med bra försäljning Online och våra verksamheter i Norge, Finland och Danmark fortsätter att växa snabbt, skriver vd:n Rickard Lyko i samband med rapporten.

Annons

Totalt landade omsättningen på 317 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 14,6 miljoner kronor. Resultatet är en försämring jämfört med i fjol, vilket tillskrivs den stora lagerflytt som Lyko nyligen genomförde.

LÄS ÄVEN: Tre miljoner produkter flyttades på fyra dagar

Under kvartalet har vi tagit investeringar inför flytten av lagret, stått med dubbla hyror samt att vi haft extra kostnader i samband flytten vilket har påverkat periodens resultat med cirka fem miljoner.

Företagets fysiska butiker tog dock förstås en smäll i samband med coronakrisen och minskade med runt 5 procent.

Försäljningen i segmentet Retail lyckades väl i början av kvartalet men påverkades negativt mot slutet av coronaepidemin. Vår tro är fortsatt att kanalerna bygger varandra, inte minst varumärkesstärkande. Målet är att Lyko alltid ska vara top-of-mind, oavsett när kunden vill göra sitt köp. Vi har under en längre period letat efter ett starkt butiksläge i Göteborgs innerstad och i slutet av mars öppnade vi en butik i Femmanhuset.

Lyko meddelar också att man inte saktat in på tempot utan kör vidare med stora marknadsföringskampanjer under krisen och hoppas på fortsatt tillväxt.

Vi hade sedan tidigare planerat för vår största marknadsföringskampanj någonsin i slutet av mars och valde trots situationen att rulla ut den. Vi fokuserar mycket på att inte tappa i tillväxt och ser man tillbaka på andra ekonomiska kriser så har skönhetsbranschen ofta gått bättre under liknande tider, berättar Rickard Lyko.

LÄS ÄVEN: Lyko hyr in personal – men utesluter inte uppsägningar

Annons

Annons